Ved skybrud: Rotterne smitter med dødelig sygdom

Når tørken afløses af kraftig regn, og kælderen bliver oversvømmet, så er det ikke kun huset, der er i fare. Du kan blive smittet med en dødelig sygdom – Weils syge – hvis du kommer i kontakt med kloakvand, som indeholder urin fra inficerede rotter. Så få kloakken set efter, og hold dig fra kloakvand. Det er Dansk Byggeris råd.

Det er altid en god idé at sørge for, at kloakken fra huset og ud til skelbrønden er tæt. Rotter bygger rede i revner og huller.

- Lige i øjeblikket tænker vi ikke så meget på oversvømmede kældre, men det er faktisk nu, man skal få set kloakken efter. Når først skaden er sket, og kælderen er oversvømmet med kloakvand, er det både dyrt og farligt, siger chefkonsulent Mikael Mortensen, Dansk Byggeri.

- Jo mere ødelagt kloakken er, desto bedre har rotterne det. Og et par rotter kan hurtigt blive til rigtig mange. Så mit råd er at få en autoriseret kloakmester til at tjekke kloakken, mens solen skinner, og regnen er langt væk. Det er husejerens eget ansvar at vedligeholde den del af kloaknettet, som ligger på egen grund.

Dødelig sygdom
Nogle rotter er smittet med Weils syge eller rottesyge, som sygdommen også kaldes. Den kan være meget alvorlig, i værste fald dødelig. Det skyldes, at sygdommen ofte forveksles med influenza. Derfor kommer nogle først i behandling, når de er blevet meget syge.

Kommer forurenet kloakvand med urin fra en inficeret rotte i forbindelse med sår og rifter, risikerer man at få Weils syge. Symptomerne ligner en almindelig influenza, men man kan få skade på lever og nyre, hvis sygdommen ikke behandles i tide med antibiotika.

Chefkonsulent Mikael Mortensen, Dansk Byggeri, telefon 30 16 37 99
Kommunikationskonsulent Karin Skolnik, Dansk Byggeri, telefon 23 25 84 69

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job