Cyklistforbundet

Ved du, at børnehavebørn kan cykle 25 kilometer?

Med den rette forberedelse kan børn i børnehaven cykle overraskende langt. Cyklistforbundets koncept Cykelleg gør det nemmere for vuggestuer og børnehaver at lære børn at cykle.
Børnehuset Haven i Aarhus kører fra Vestervang og rundt om Brabrand Sø. (Foto: Jens Hasse)

Børn, der cykler allerede i børnehaven, er bedre rustet til at cykle til skolen, og de små poder kan cykle længere, end mange tror. Med den rette træning og forberedelse og en tryg og sikker rute er det fx muligt at køre en tur på 25 kilometer. Det fortæller projektleder i Cyklistforbundet, Mai-Britt Aagaard Kristensen. Hun er hvert år med til at få tusindvis af børnehavebørn til at cykle i Cyklistforbundets børnehavekampagne Vi kan cykle!

”Det er slet ikke usædvanligt hos de børnehaver, der er med i kampagnen, at de tager børnene med på ret lange cykelture - men kortere ture er altså også fint. I Vi kan cykle! bliver cyklingen leget ind, og hvis børnehavens personale begynder med børnene, mens de er små - gerne allerede i vuggestuen - kan 5-6-årige børn tilbagelægge mange kilometer,” siger Mai-Britt Aagaard Kristensen.

Et eksempel er Børnehuset Haven i Aarhus, der hvert år tager de ældste børn med på cykeltur rundt om Brabrand Sø. Turen er kulminationen på flere års indsats for at gøre børnene trygge ved at cykle, så de kan snuppe den tohjulede, når de begynder i skole efter sommerferien.

”’Kan børnene virkelig cykle så langt, spørger nogle af forældrene?’ Ja, det kan de,” siger pædagog Hanne Phillipsen fra Børnehuset og fortæller, at nogle familier bagefter tager turen, hvor barnet viser vej.

”Nogle af min fagfæller spørger, om det er vores opgave at lære børn at cykle, men det synes jeg næsten, vi er nødt til, når alt for mange børn ikke kan cykle, når de begynder i skole. Det kan ikke passe, at så mange børn i Danmark ikke cykler, så vi må gøre noget ved det,” siger Hanne Phillipsen. Undersøgelser af børns cykling viser, at færre og færre børn cykler til skole, mens flere bliver kørt i bil af deres forældre.

Børnehuset Haven er jævnligt med i Vi kan cykle!, hvor børnehavebørn lærer at cykle med Cyklistforbundets koncept Cykelleg. Her leger børnene cyklingen ind med lege som Kongens Efterfølger og Stopdans på cykel. Cykellegene er samtidig udviklet, så pædagogerne kan bruge dem til at arbejde med læreplanstemaerne. Kampagnen er gratis for børnehaverne at være med i og finder sted hvert år i maj måned.

Cyklistforbundet arrangerer kampagnen med støtte fra Østifterne:

”Færre og færre børn cykler, så vi synes, det er vigtigt at få børnene til at elske at cykle så tidligt som muligt, så de forhåbentlig bliver ved. Derfor opfordrer vi børnehaverne til at være med i Vi kan cykle!,” siger Lars Suhr Olsen, direktør i Østifterne.

Tilmeldingen til årets Vi kan cykle! er netop åbnet på vikancykle.dk

Pædagog Hanne Phillipsen cykler med børnene. (Foto: Jens Hasse)

Information om Cyklistforbundet

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet