TEKNIQ Arbejdsgiverne

Varmepumpesalg under dobbelt pres

Salget af varmepumper steg i 2019, men i et lavere tempo end tidligere år, viser nye tal fra Energistyrelsen. Lige nu presses salget yderligere af coronakrisen og af, at energispareordningen er løbet tør for penge, så husejerne ikke længere kan få tilskud.
Kilde: Energistyrelsen

Salget af luft/vand varmepumper flader ud, og steg ikke så kraftigt i 2019 som de to foregående år. Det viser nye tal fra Energistyrelsen.

I 2019 blev der solgt 7403 luft/vand-varmepumper på det danske marked – hvilket svarer til en stigning på godt 15 procent i forhold til året før. Til sammenligning steg salget i 2017 og 2018 med henholdsvis 52 og 25 procent.

Salget af jordvarmeanlæg (væske/vand) har ligget nogenlunde stabilt de seneste fire år – og faldt en anelse fra 2310 i 2018 til 2251 i 2019.

Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne er det bekymrende, at salget af varmepumper ser ud til at tabe fart. Det er nemlig dem, der, som led i den grønne omstilling, skal bidrage med CO2-besparelser ved at udfase oliefyr og naturgas til bygningsopvarmning.

”Hvis vi skal nå regeringens mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030 i forhold til 1990-niveauet, er det helt afgørende at salget af varmepumper stiger i stedet for at flade ud. Vi kigger vi ind i en fremtid, hvor salget af varmepumper formentlig skal øges til det tredobbelt i forhold til det nuværende niveau, hvis politikernes grønne ambitioner skal indfries,” siger Troels Hartung, energipolitisk konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Rammer dobbelt

Desværre er der lige nu ingen tegn på, at afmatningen i varmepumpesalget vil vende i 2020. Snarere tværtimod. Energispareordningen løber bl.a. tør for penge med udgangen af marts, så det ikke længere er muligt at sikre kunderne et kontant tilskud, når de investerer i en varmepumpe.

En ny tilskudsordning er i støbeskeen, men den træder først i kraft i 2021. Dermed bliver der skabt en uheldig stop-and go effekt i markedet.

Samtidig er installatørerne i øjeblikket hård ramt af coronakrisen, som betyder, at boligejerne holder igen med at sætte gang i opgaver – i særlig grad større investeringer som varmepumper.

Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne mener man, at der fra politisk hold bør ses på, om man kan ændre BoligJobordningen, så den i højere grad tilgodeser større investeringer – som installation af en varmepumpe. En anden mulighed er, ifølge Troels Hartung, at fremrykke den bygningspulje, der er skal erstatte energispareordningen fra 2021.

”Energispareordningen løber året ud, men det er ikke længere muligt at få tilskud. Derfor vil det give mening at sætte den nye pulje i gang allerede nu, så vi ikke får et hul på ni måneder, hvor boligejerne er afventende. Det er der ikke tid til,” konstaterer Troels Hartung.

Yderligere oplysninger:
Troels Hartung, energipolitisk konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 28 73 73 39

Kilde: Energistyrelsen
Troels Hartung, energipolitisk konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Information om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup

4343 6000http://www.tekniq.dk/

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne