Varmepumper kan spare 1,8 mia. på PSO

Klimarådet anbefaler, at grundbeløbet afvikles og en øget elektrificering af varmesektoren. Hvis varmepumper fritages for PSO-afgiften vil det både betyde billigere el- og varmeregninger for forbrugerne.

Grundbeløbet til kraftvarmeværkerne skal afvikles som planlagt med udgangen af 2018. Og varmesektoren skal elektrificeres meget mere. Det anbefaler Klimarådet i sin første rapport ”Omstilling med omtanke”.

Og de forslag kan Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen godt se muligheder i:

- Det kan blive en fordel for alle. Hvis varmepumper fritages for PSO og tæller med som energibesparelser, som det er tilfældet for solvarme, vil de pludselig kunne betale sig for vores medlemmer. Det vil måske endda både betyde en lavere el-regning og en lavere varmeregning for forbrugerne - på trods af bortfaldet af grundbeløbet, siger Kim Mortensen.

23 gange så mange MW
Regnestykket er, at fjernes grundbeløbet, vil PSO-udgifterne falde med hele 1,8 milliarder kroner. Dermed bliver el-regningen knap 400 kroner lavere om året for en gennemsnitlig husstand. Samtidig vil varmeregningen stige op mod 4.300 kroner om året for fjernvarmekunder, der får varme fra et kraftvarmeværk, som en analyse fra tænketanken Grøn Energi viser.

De store eldrevne varmepumper er til gengæld så effektive og billige i drift, at de vil kunne udligne prisstigningen på fjernvarme, så fjernvarmeforbrugerne ikke oplever en brat stigning på varmeregningen.

Energistyrelsen forventer, at Danmark i 2020 skal have installeret varmepumper med en samlet kapacitet på 120 MW. Lige nu er der kun installeret 5,2 MW. Men Kim Mortensen håber, der sker noget på området efter Klimarådets anbefalinger.

- Vi har ønsket varmepumper længe. Men de er ikke selskabsøkonomisk rentable nu. Med de tiltag vi foreslår, kan vi godt nå Energistyrelsens mål, siger direktøren.

Direktør Kim Mortensen, tlf. 4021 2220

1,7 millioner hustande og mere end 3,6 millioner danskere får deres varme fra fjernvarme. Det svarer til 64 procent af alle hustande. Danmark er internationalt førende inden for fjernvarme. Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for fjernvarmeværkerne og har knap 400 medlemmer. Følg Dansk Fjernvarme på Facebook: facebook.com/danskfjernvarme og Twitter: @DkFjernvarme