Varmepumper får endnu flere øremærkede tilskudskroner

Energistyrelsen ændrer på fordelingen af tilskud til energirenoveringer via Bygningspuljen, så 80 procent bliver øremærket til varmepumpe-projekter.

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Når Bygningspuljen åbner onsdag d. 16. marts for en ny ansøgningsrunde til energirenoveringer, er der større sandsynlighed for at pengene kommer til at gå til en varmepumpe danske boliger.

Energistyrelsen har således valgt at ændre på fordelingen, så 80 procent af tilskudskronerne nu skal gå til et varmepumpeprojekt. Hidtil har der været krav om minimum 60 procent, mens de resterende penge kunne bruges på blandt andet nye vinduer og mere isolering.

”Med den eksplosive stigning i interessen for at komme af med naturgassen eller fyringsolien og skifte til en varmepumpe, så giver det rigtig god mening at kanalisere pengene derhen, hvor efterspørgslen er,” siger Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal.

867 mio.kr. uddelt

I denne runde er der cirka 300 millioner kroner på højkant, hvilket betyder, at 240 millioner kroner er øremærket til projekter, hvor eksempelvis det gamle olie- eller naturgasfyr bliver udskiftet med en vandbåret varmepumpe.

Selve tilskudsstørrelsen er der ikke ændret på i denne omgang. Det betyder, at et typisk parcelhus på 130 kvadratmeter vil udløse et tilskud til konverteringen på cirka 14.000 kroner.

Siden Bygningspuljens start i oktober 2020 har Energistyrelsen givet tilsagn om støtte til cirka 18.000 konverteringer til varmepumper. Samlet set er der indtil videre givet tilsagn for 867 millioner kroner til 26.161 projekter.

Læs mere om ansøgning til Bygningspuljen her.

TEKNIQ Arbejdsgiverne afholder energikonference på Christiansborg d. 29. marts om, hvordan vi kan gøre bygningsopvarmningen grøn.

Læs mere om konferencen her!

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne – tlf.: 77 41 15 38

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.