Varmepumpe-barriererne forsvinder

Mentale stopklodser som høj pris og tvivl om ydeevne, har gennem årene bremset husejernes lyst til at investere i varmepumper. Men det ændrer sig hastigt, viser en ny befolkningsundersøgelse.
Økonomiske bekymringer er ikke længere i samme grad en stopklods for danskernes varmepumpeambitioner.

En række af de barrierer, som har fået boligejerne til at tøve med at skifte til en varmepumpe, forsvinder i øjeblikket som dug for solen. Det viser en undersøgelse, som YouGov har udarbejdet for TEKNIQ Arbejdsgiverne.

På bare ét år er antallet af boligejere, som angiver, at høj pris er en barriere for at investere i en varmepumpe, faldet fra 42 procent til 18 procent. Samtidig er andelen af boligejere, der mener, at den økonomiske gevinst ved et skifte er for lille, dalet fra 29 til 18 procent.

Også når det gælder barrierer som manglende gennemskuelighed på markedet, manglende tro på varmepumpernes ydeevne og nervøsitet for kvaliteten af varmepumperne, er der blevet færre skeptikere blandt husejerne det seneste år. (Se figur)

Simon O. Rasmussen, der er underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, glæder sig over tallene.

”Frem mod 2030 er der behov for at udskifte cirka 30.000 olie- og gasfyr årligt i den danske boligmasse for at nå den politiske målsætning om at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent. Her spiller varmepumperne, sammen med fjernvarme, en nøglerolle, og derfor er det enormt positivt at nogle af de negative myter, som har bremset udbredelsen af varmepumper, er ved at være ryddet af vejen,” siger han.

Tilskud virker
Det seneste år har bygningspuljen givet tilskud til husejere, der har investeret i varmepumper – og det har betydet, at danskerne ser mere positivt over den samlede økonomi i en varmepumpeinvestering, vurderer Simon O. Rasmussen.

”Bred folkelig opbakning gennem private grønne investeringer er en absolut nødvendighed for at nå 70 procent-målsætningen. Danskerne vil gerne foretage grønne investeringer, og især hvis de får en økonomisk håndsrækning, det er der talrige eksempler på,” siger Simon O. Rasmussen og uddyber:

”Man skal huske på, at grønne tilskudsordninger er en billig og effektiv måde at nå målene for CO2-reduktioner. For selvom det koster penge at dele tilskud ud, så er hovedparten af investeringen fortsat private penge og tilskudsandelen vender stort set altid retur til statskassen i form af momsen på den samlede investering. Derfor er det overordnet set en fornuftig økonomisk løsning at støtte danskere, der gør det rigtige, med en økonomisk gulerod.”.

Han appellerer dog til, at der fra politisk hold etableres langsigtede, stabile tilskudsordninger, som forhindrer, at varmepumpemarkedet konstant skifter op og ned i gear.

”Bygningspuljen er egentlig en god ordning – men den hæmmes både af bureaukrati og manglende midler. Og når puljen på få dage er tømt, går markedet i dvale indtil næste pulje aktiveres. Den slags ”yoyo-markeder” sænker tempoet i den grønne omstilling – stik imod hensigten - og er frustrerende både for installatører og boligejere,” konstaterer Simon O. Rasmussen.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.