Varmen kan skade dine vandrør af støbejern

Det er altid en rigtig god ide at holde godt øje med sit vandforbrug. Og i denne meget varme og tørre periode er der en ekstra god grund til at gøre det, hvis din bolig har ældre vandinstallationer.

På grund af varmen er der nemlig risiko for, at jordledninger, der er vandforsyningen ind til huset, knækker. Det er kun et problem de steder, hvor jordledningerne er gamle og lavet af støbejern. Nyere installationer er lavet af plast, og plast kan udvide sig og tilpasse sig bevægelser i jorden.

”Støbejern er lidt ligesom glas, og du kan risikere, at vandrørene knækker, fordi jorden omkring rørene bliver meget tør og hård som sten. Populært sagt presser jorden rørene over,” siger Birger T. Christiansen, teknisk konsulent i brancheorganisationen TEKNIQ, der repræsenterer de danske el- og vvs-installatører.

Få tjek på dit vandforbrug
Vandskader er dyre og kan betyde store skader i huset, hvis ikke de opdages hurtigt. Danske Vandværkers tekniske rådgiver, Henrik Blomhøj, forklarer: ”Det kan blive meget dyrt, hvis et vandrør springer. Som udgangspunkt er det altid en rigtig god ide at holde øje med vandforbruget i husstanden. Og hvis du mindst en gang om måneden noterer, hvor meget vand du har brugt, vil du kunne spotte et eventuelt vandspild. På den måde forhindrer du, at din vandregning løber løbsk. Helt konkret skal du tjekke, om vandmåleren kører rundt, selv om du har lukket for alle hanerne i din bolig. Drejer den lille viser rundt, er det et tydeligt tegn på vandspild, for eksempel en lækage på et rør eller et toilet, som løber”.

Hvis vandmåleren står stille, og der bliver vådt i eller ved huset alligevel, kan det være jordledningen uden for huset, der er knækket. Det er boligejeren selv, som er ansvarlig for vandspild og reparationer af jordledningen.

Er du i tvivl, om du har et brud på rørene, så kontakt en autoriseret vvs-installatør, for det kan hurtigt blive en dyr omgang, hvis der er hul på vandrøret.

Du skal være særlig opmærksom på dit vandforbrug hvis:

• Du har ældre installationer, som er lavet af støbejern
  • Du har indbyggede vandrør, som er skjult i vægge og gulve, hvor det kan være svært at se en lækage
  • Dine vandrør ikke er isolerede. Det gælder også for ældre huse, selvom de er helårsbeboede, især hvis rørene er placeret i uisolerede loftsrum eller skunke. En huskeregel er, at alle vandrør, der ligger uden for den isolerede del af boligen (klimaskærmen), er i risiko for at sprænge primært om vinteren på grund af frost.

Kilde: TEKNIQ Installationsbranchen

Det lysner for beskyttelsen af de boringsnære områder24.8.2018 13:46pressemeddelelse