Varemærket: Ét skridt nærmere succes
Af Jacob Yde, fuldmægtig i Patent- og Varemærkestyrelsen
Når en iværksætter starter en ny virksomhed, eller når en etableret virksomhed lancerer et nyt produkt, er en af de første overvejelser som regel: Hvad skal virksomheden eller produktet hedde? De fleste tænker også på det visuelle udtryk: Logo, skrifttype, etc. Alt for få iværksættere og små virksomheder tænker dog på at beskytte navnet og det visuelle udtryk. Kort fortalt så glemmer de, eller er måske slet ikke bevidst om, vigtigheden i at beskytte deres varemærke.
For nylig modtog Patent- og Varemærkestyrelsen en ansøgning fra en virksomhed, der havde brugt penge og ressourcer på at udvikle et logo og havde fremstillet flere produkter i markedsføringen. Desværre viste det sig, at der allerede eksisterede et lignende varemærke, hvor indehaveren kunne vælge at gøre indsigelse. Det kan vise sig at blive en dyr og særdeles unødvendig situation at stå i.
Beslutter ansøgeren alligevel at gå på markedet med sit logo og markedsføringsprodukter, risikerer vedkommende, at indehaveren laver en indsigelse og kræver erstatning. Beslutter ansøgeren ikke at bruge logo og markedsføring, er det spildte penge og ressourcer. Altså taber ansøgeren i begge tilfælde, alene fordi vedkommende ikke i tide tænkte på varemærket som et led i sin forretningsstrategi.
Optimér din bundlinje
Eksemplet er desværre ikke særlig unikt. Så det store spørgsmål er, hvorfor så mange iværksættere ikke i god tid sørger for at inddrage varemærket som en del af deres forretningsstrategi? Min påstand er, at iværksættere i deres iver over at komme på markedet ikke sætter sig ind i, hvor vigtigt registreringen af et varemærke er. Sandheden er, at dit varemærke eller mangel på samme påvirker bundlinjen. Og fra flere vinkler. Kopister, der stjæler din gode idé. Virksomheder, der lukrerer på dit omdømme. Konkurrenter, der krænker dit mærke og udnytter din good-will.
Når en virksomhed ser dagens lys, er den ofte skrøbelig i sine første leveår. En analyse fra FSR i 2018 viser, at knap hver anden nystartet virksomhed drejer nøglen om efter syv år. Analysen understreger vigtigheden i ikke at begå fodfejl, og netop beskyttelsen af sit varemærke bør ikke være et af disse fejltrin. Heldigvis er registrering af et varemærke let at gå til. Når Patent- og Varemærkestyrelsen behandler ansøgninger, arbejder vi ud fra forskellige kriterier, som varemærket skal opfylde, før det kan beskyttes. De tre fejl, vi oftest ser, er:
- Mangel på særpræg: Vil mærket blive opfattet som et varemærke? Det vil ord som ”tilbud” og ”udsalg” fx i vinduet på en tøjbutik eller på en vareetiket i udgangspunktet ikke.
- For beskrivende: Sælger du tomater, kan du næppe at beskytte dit navn, hvis det udelukkende består af ordet tomater. Det samme gør sig gældende, hvis du ønsker at beskytte et logo, der udelukkende består af en almindelig gengivelse af en tomat.
- Utvivlsomt vildledende: Ansøger du om et varemærke, der indeholder ordet ”vegansk” og søges mærket registreret for varen ”mælk”, der ikke er en vegansk vare, vil mærket blive afslået for denne vare.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tine er Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. Ring til Tine, hvis du vil i kontakt med Patent- og Varemærkestyrelsen.
Billeder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen i Danmark kæmper mod forfalskede varer12.6.2024 02:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen lider betydelige tab på grund af forfalskede produkter. Det viser ny undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. Producenterne mister milliarder i omsætning og tusindvis af arbejdspladser. ”Det er vigtigt at få de reelle omkostninger ved kopivarer frem”, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen.
Store regionale forskelle på dansk innovation19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder i hovedstadsregionen bidrager mest til, at Danmark kan fastholde europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger per mio. indbyggere sidste år, mens Region Midtjylland taber terræn. Region Nordjylland er den region, der i år står bag den største stigning med næsten 17 procent flere patentansøgninger end året før fra virksomheder i regionen.
Dansk innovation indtager topplacering19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Novozymes, Vestas og Novo Nordisk har leveret største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger sidste år. Københavns Universitet er i år med på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum