Vandværker og droner i nyt samarbejde

En drone, som drøner rundt i luften over parcelhusområdet og aflæser din vandmåler kan snart blive til virkelighed. Som noget nyt vil Danske Vandværker afprøve, om droneteknologien kan bruges til at aflæse forbrugernes vandmålere.

Mange af landets vandværker bruger mange ressourcer på at aflæse målerne. På Strandhuse Nr. Bjert Vandværk ved Kolding bruger man for eksempel i dag i omegnen af to en halv arbejdsdag på at aflæse de cirka 2.400 målere, der sidder ude hos kunderne. Målerne er geografisk fordelt over en strækning på omkring de 175 kilometer.

Anders Olsen fra dronefirmaet Sky Level i Odense er sikker på, at hans droner kan være med til at gøre en forskel på vandværkerne:

”For os handler det om, at vores droner skal kunne lette arbejdet på vandværkerne. Vores kunder skal kunne opleve gevinster på både tid og pengepung. Tidligere var droner noget mange forbandt med legetøj, men det har ændret sig markant”, forklarer han.

I Sky Level oplever man generelt en stigende interesse for droner, og det betyder også, at nye brancher henvender sig for at søge rådgivning om, hvordan droner vil kunne gøre tingene lettere i netop deres branche.

Vandværksbestyrer på Strandhuse Nr. Bjert vandværk, Bent Jacobsen siger:

”Vi agerer gerne prøveklud for samarbejdet, og jeg ser store muligheder, hvis vi får systemerne til at spille sammen. Det er vigtigt, at dronen uden problemer kan aflæse forbrugernes målere uanset hvilken type, der er installeret i husholdningen. Får vi teknikken til at fungere, ser jeg også muligheder i, at vandværker i et givent område slår sig sammen om investeringen i en drone. På den måde bliver økonomien jo endnu bedre”.

Sky Level og vandværket er ved at tilpasse de tekniske detaljer, så drone og systemet på vandværket kan spille sammen og afventer i øvrigt også, at Trafikstyrelsens nye regler for droneflyvning træder i kraft 1. september. Ifølge de nye regler bliver der for professionelle indført krav om uddannelse af droneførerne, som vil få et personligt droneførerbevis.

Spørgsmål? Kontakt pressemedarbejder i Danske Vandværker, Dorthe G. Rasmussen, 5613 0332, mail: dr@danske.dk.

Dorthe G. Rasmussen, pressemedarbejder i Danske Vandværker
Tlf. 5613 0332, mail: dr@danskevv.dk