Vandskader i overflod

Den første uge af 2023 blev en våd affære. På landsplan faldt der i januar over 55 millimeter regn. Normalt falder der i gennemsnit 65 millimeter i hele januar måned. De store mængder nedbør har resulteret i utallige henvendelser om vandskader hos 3byggetilbud.dk.
3byggetilbud.dk har oplevet en vækst på 110 procent i antallet af tagpaphenvendelser på grund af de store mængder nedbør i januar
Januar 2023 tegner til at blive den vådeste nogensinde.

Over hele landet har det været sjaskvådt, og vi er ikke engang halvvejs gennem måneden.

I store dele af Jylland og i Nordsjælland er det gået særlig slemt for sig. De store mængder nedbør har medført oversvømmelser og resulteret i vandskader hos de danske boligejere.

Det pibler ind
Hos 3byggetilbud.dk kan de store mængder nedbør mærkes. Allerede onsdag d. 4. januar, da regnen skyllede ind over Danmark og førte til det vådeste januardøgn på landsplan med 21,1 millimeter, begyndte vandskader at pible ind.

Håndværkerportalen, der formidler bygge- og renoveringsopgaver i hele landet, oplever her i januar en voldsom stigning i antallet af henvendelser, der er relateret til regnen.

"Jeg vil sige, at cirka hver 3-4. opgave, vi får ind lige for tiden, er relateret til vejret. Derfor oplever vi også flere hastesager i øjeblikket, da bygherrerne naturligvis gerne vil have vandindtrængningen stoppet," fortæller Laura Østergaard, der er Customer Service Manager hos 3byggetilbud.dk.

Fordobling i antallet af tagpaphenvendelser
3byggetilbud.dk's data viser, at der er flere former for henvendelser relateret til nedbørsmængderne.

110 procent flere henvender sig med reparation af tagpap, når de første 10 dage af januar sammenlignes med samme periode sidste år. 41 procent flere ønsker at få renoveret taget, mens 133 procent flere har efterspurgt at få lagt omfangsdræn rundt om deres bolig.

"Det er mange, der oplever, at taget er utæt eller at vand trænger ind via gamle vinduer og i murværket. Men der er også stor efterspørgsel på kloakmestre, der kan hjælpe med etablering af omfangsdræn og reparationer relateret til kloaknettet. Det er en klar indikation på, at boligejerne kæmper med at komme af med regnmængderne på deres grunde," siger Laura Østergaard.

Vejrprognoserne melder om mere nedbør i den kommende tid, og da jorden er meget mættet af regnvand, forventer 3byggetilbud.dk, at der fortsat vil være et øget antal henvendelser om vandskader det næste stykke tid.

Maria CarlsenKommunikationschef3byggetilbud.dk A/S

Presse- og kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk A/S, der også står bag Andelsportal.dk og Energihjem.dk

Tlf:26740636mac@3byggetilbud.dk