Vandselskaber skaber merværdi for Danmark

Havnebade, udvikling af strandparker, vådområder, klimatilpasning og andre former for vandprojekter kan være med til at hæve et byområde eller kvarters image og boligpriser markant. Det viser en ny analyse, som DAMVAD Analytics har udarbejdet for DANVA.

Oktoberudgaven af DANVAs medlemsmagasin danskVAND sætter fokus på, hvordan vandselskaberne bidrager til at skabe merværdi i samfundet gennem samarbejder og projekter.

Fra lorteø til sølvkyst
På Amager og i Vejle har en indsats for at sikre rent badevand skabt udvikling og værditilvækst. Det tidligere ”Lorteøen” er med Amager Strandpark blevet til ”Sølvkysten” – et attraktivt sted at bo med mange muligheder for at komme tæt på vand og natur.

I Vejle vil man gøre byen mere modstandsdygtig overfor klimaforandringer og samtidig skabe byrum, hvor folk kan komme til at leve sammen på en bedre måde. I Viborg har man slået tre fluer med et smæk ved at kombinere bypark med et klimatilpasningsprojekt, der dels sikrer bedre vandkvalitet i Søndersø og dels er
i stand til at håndtere ekstremregn. De mange tiltag har gjort området til et attraktivt sted at bo og bygge nye boliger.

Hvordan sætter man en pris på merværdi?
En række nye projekter vil forsøge at belyse vandselskabernes værdiskabelse og derigennem styrke samarbejdet mellem kommuner og forsyninger.

”Hvis andre end vandselskaberne skal fatte interesse for deltagelse i klimatilpasningsprojekter med merværdi, er det vigtigt, at vi kan beregne og dokumentere værdiskabelsen”, siger forsker Birgitte Hoffmann fra Aalborg Universitet. I det kommende innovationsprojekt ”Guldet i projekterne” skal hun derfor undersøge merværdien i en række klimatilpasningsprojekter.

Aarhus-borgmester: Vand skal skabe vækst
En række danske havnebyer er i gang med at udvikle deres havneområder, så by og vand knyttes tættere sammen. Det skal skabe vækst, liv og glæde på havnekajen. Det er en åbenlyst god ide, fortæller Aarhusborg-mester og næstformand i KL, Jacob Bundsgaard, i et stort interview med danskVAND.

Lystfiskeri for milliarder
Rent vand står også øverst på lystfiskernes ønskeliste, sammen med smuk natur og gode fangstmuligheder. Hos Billund Vand samarbejder man med de lokale lystfiskere for at sikre et godt vandmiljø, og i Danmark omsættes der årligt for knap 3 milliarder kroner indenfor den populære folkehobby.

Læs magasinet danskVAND