VANDRETUR HJÆLPER BØRN TIL OPHOLD PÅ JULEMÆRKEHJEM

En frisk julevandretur kan hjælpe børn i Danmark til at genfinde glæden og selvtilliden. Hvordan? Søndag den 3. december går det løs igen landet over, når den årlige Julemærkemarch for 41. gang samler ind til driften af de danske Julemærkehjem.

Siden 1903 har generation efter generation af danskere bakket op om Julemærkefondens arbejde gennem køb af Julemærker. Nu om dage kan man også blive JulemærkeVen – og endelig kan man støtte ved at deltage i det hyggelige initiativ, Julemærkemarchen.

Marchen i 2016 tiltrak på landsplan hele 17.800 julefriske vandrere og løbere, som gennemførte en rute på enten 5 eller 10 kilometer. Dette betød i kroner og ører en imponerende donation til Julemærkefonden på 1.165.000 kroner. I år drømmer Julemærkemarchens arrangører om at kunne overgå dette flotte beløb, afslører formand for Julemærkemarchen, Birthe - med det passende efternavn - Juul:

- Vi knokler, vandrer og løber for at for at hjælpe Julemærkefonden økonomisk med at sikre udsatte børn i Danmark adgangen til et bedre liv uden mobning og isolation. Tænk, hvis vi i år kunne nærme os 1,25 mio. kroner! Det ville glæde os voldsomt, idet vi ved, at pengene falder på et tørt sted, pointerer formanden.

Enorm betydning for udsatte børn

Julemærkefonden har nemlig hårdt brug for samtlige donationer og frivillige indsamlingsinitiativer, beretter fondens direktør, Søren Ravn Jensen:

- Julemærkemarchens flotte arbejde og årlige donationer har stor betydning for Julemærkefondens arbejde i Danmark. Julemærkehjemmene bliver først og fremmest drevet for indsamlede midler, mens det offentlige tilskud begrænser sig til fem procent af budgettet, siger Søren Ravn Jensen fra Julemærkefonden – og supplerer:

- I takt med det faldende salg af Julemærker på grund af brevpostens gradvise ”pensionering”, bliver Julemærkemarchen endda endnu vigtigere, så vi håber på masser af energiske deltagere i marchen i år!

Sandfærdig vandrehistorie

Julemærkemarchen opstod i 1977, da den Aarhus-baserede Postens Marchforening for allerførste gang arrangerede en march til fordel for Julemærkefonden. Sidste år kunne initiativet således fejre 40-års jubilæum – oveni købet med et rekordstort deltagerantal.

Gennem årene er der kommet flere og flere startsteder til – i år er der 64 - og samlet set er der blevet indsamlet tæt på 19 millioner kroner til driften af Julemærkehjemmene.

- Julemærkemarchen giver mening på mange planer - foruden selvfølgelig at samle ind til Julemærkefonden. Vi får samtidig sat fokus på motion og socialt samvær. Rigtig mange benytter marchen som indledning til en hygsom julefrokost sammen med familie, kolleger eller venner, fortæller Birthe Juul.

Nu med special-startpakke

Igen i år foregår tilmelding via hjemmesiden www.julemaerkemarchen.dk, hvis man vil have rabat. Her kan man vælge forskellige typer startkort – med eller uden tilhørende medalje. Som noget nyt kan man for 100 kroner også købe en special-startpakke bestående af startkort plus fire skrabelodder og hermed få mulighed for at vinde gavekort til www.sendentanke.dk. Den største gevinst er på 2.000 kroner. Man kan også møde op på et af de 64 startsteder på selve dagen.

I forbindelse med køb af startkort vælger man tillige det ønskede startsted. Valgmulighederne er således mange – men det vigtigste er, at man vælger at være med:

- Vi håber, at rigtig mange igen i år vil støtte initiativet, for der står altid børn i kø til et ophold på et af de fem Julemærkehjem. Et ophold, hvor børnene får lov at være børn igen. Et ophold, som for mange Julemærkebørn efterfølgende står som de vigtigste ti uger i deres liv, fastslår Birthe Juul.

Yderligere information:

www.julemaerkemarchen.dk

Email: julemaerkemarchen@vfs.dk

FAKTA OM JULEMÆRKEMARCHEN 2017

Starttid:            Søndag den 3. december 2017

Oversigt over startsteder og tidspunkter på www.julemaerkemarchen.dk

Distancer:        5 og 10 kilometer

Pris:                    Forhåndstilmelding senest den 15. november:

Fire skrabelodder + et startkort kr. 100,-

Startkort med medalje kr.60,-

Startkort uden medalje kr. 25,-

På dagen:

Startkort med medalje kr. 70,-

Startkort uden medalje kr. 30,-

FAKTA OM JULEMÆRKEFONDEN

Hvem:               Hvert år får 750 børn mellem 7 og 14 år hjælp til et bedre liv på et Julemærkehjem. Børn på Julemærkehjem har ofte dårlig livskvalitet, hvor mobning og lavt selvværd fylder meget

Hvad:                 På et Julemærkehjem får børn mod på livet igen. Dagligdagen bygger på motion, sund kost og stærkt sammenhold. Behovet for Julemærkehjemmene er fortsat stort – lige nu venter flere hundrede børn på at få hjælp

Hvor:                  Hjemmene ligger i Roskilde, Skælskør, Ølsted, Kollund og Hobro

Læs mere om Julemærkehjemmene på www.julemaerket.dk.

www.julemaerkemarchen.dk
Email: julemaerkemarchen@vfs.dk