Vand og solcreme er vigtige på solrige arbejdsdage

Den seneste måned har flere bygge- og anlægsvirksomheder henvendt sig til Dansk Byggeri for at høre, om der er særlige regler for, hvordan medarbejderne skal arbejde i varmen. Husk at drikke rigeligt vand og brug solcreme, lyder rådet.

Juli har været den mest solrige måned nogensinde, og ifølge DMI forsætter det gode vejr i august. Som arbejdsgiver har man ansvaret for at indrette arbejdet sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt.

- Det gælder også i varmen. Og derfor opfordrer jeg vores medlemsvirksomheder til at tale med medarbejderne om, hvordan man bedst får indrettet arbejdspladsen i varmen. Kan der for eksempel sættes en blæser eller parasol op? Eller kan arbejdet rykkes rundt efter, hvordan bygningernes skygger flytter sig i løbet af dagen?, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Hun minder om, at det også er vigtigt at tale med bygherren, hvis det er nødvendigt at tage særlige forholdsregler.

Drik rigeligt med vand

Stærk sol og fysisk arbejde giver sved på panden. Når vi sveder, forsvinder en del af den salt og vand, vi har i kroppen.

- Derfor er vigtigt at drikke rigeligt med vand i løbet af en arbejdsdag. Og selv om det kan være fristende at slukke tørsten i sodavand eller energidrik, er vand langt det bedste, siger Mette Møller Nielsen.

Skal man arbejde i solen, skal man også selv huske at bruge solcreme. Især læberne er udsatte i solen, fordi der ikke er pigment i dem.

Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, mmn@danskbyggeri.dk, telefon 22 45 47 72
Journalistpraktikant Caroline Fie Schrøder, csc@danskbyggeri.dk, telefon 29 74 94 44

Dansk Byggeri: Politikerne svigter de små virksomheder14.8.2018 07:45pressemeddelelse

Danmarks erhvervsliv er domineret af helt små virksomheder med under 10 ansatte. De udgør 93 procent af samtlige danske virksomheder. Men når politikerne tager initiativer, der skal lette hverdagen for erhvervslivet, bliver de små overset. Det skal der gøres noget ved, mener Dansk Byggeri, der er klar med 12 helt konkrete forslag, som med små midler vil gavne ikke bare mikrovirksomhederne men hele samfundsøkonomien.

SF og Dansk Byggeri: Millioninvesteringer i skolernes indeklima nødvendige13.8.2018 09:28pressemeddelelse

Når en del af skoleeleverne starter på et nyt skoleår efter sommerferien på mandag, bliver det i klasseværelser med ulovlig ventilation, for høje temperaturer og skimmelsvamp i hjørnerne. På hver femte af de skoler, Arbejdstilsynet kontrollerede sidste år, var den gal med indeklimaet. Det er under al kritik, mener SF og Dansk Byggeri, der er klar med et fælles forslag til at rette op på situationen.