Valgresultat i Coop: De skal sætte retningen

Årets landsrådsvalg i Coop er afgjort, og der er fundet de 53 personer, som de næste to år skal sidde i Coops højeste myndighed. Valgdeltagelsen har været tæt ved sidste års rekord, og der er både fornyelse og kontinuitet på resultatlisten fra valget.

I Coop er demokrati og fællesskab en grundsten. Det er landsrådet, som repræsenterer vores tæt ved 1,9 mio. medlemmer og medejere. Jeg er derfor glad for, at så mange medlemmer med forskellig baggrund og geografisk tilhørsforhold har stillet op, er blevet valgt og skal være med til at sætte retning for Coop,” siger Coops formand Lasse Bolander om valget, hvor 8 nye personer fik plads i landsrådet, og 45 blev genvalgt til de 53 pladser, som var på valg i år.

Coops landsråd består i alt af 126 personer, som vælger foreningens formand og bestyrelse, der står for at ansætte direktionen og udpege bestyrelsen i Coops datterselskaber. Landsrådsmedlemmerne vælges gennem Coops ca. 600 lokale butiksbestyrelser, og halvdelen af pladserne er på valg hvert år.

”Vores medlemsdemokrati er med til at sikre, at Coop hele tiden holder sig på tæerne for at være med til at sikre en økonomisk sund virksomhed, varetage forbrugernes interesser og holde Coop i front inden for dagsordener som vores ambitiøse klimastrategi, økologi, madkvalitet, madspild og vores fortsatte digitale udvikling af blandt andet Coop App’en og Scan & Betal,” siger Lasse Bolander.

Valgdeltagelsen var med 80,3 procent meget tæt på sidste års rekord på 80,7 procent. 392 butiks- og brugsforeningsbestyrelser fra hele landet har afgivet deres stemme på 53 ny- og genvalgte medlemmer, som skal repræsentere Coops omkring 1,9 million medejere. Som noget nyt kunne alle Irmas omkring 63.000 medlemmer desuden vælge 2 landsrådsmedlemmer ved et digitalt valg. 1129 deltog ved dette valg.

Coop er Danmarks største andelsbaserede detailvirksomhed – en demokratisk forening og forretning ejet af tæt ved 1,9 millioner medlemmer. Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmødet den 21. november 2020.

Fakta om kandidaterne og valget:

• Valgdeltagelsen var på 80,3 procent og dermed den næsthøjeste nogensinde og tæt på sidste års rekord på 80,7 procent.
  • 392 ud af de 488 stemmeberettigede lokale bestyrelser har stemt.
  • 28 procent af kandidaterne til landsrådet er kvinder. 72 procent af kandidaterne er mænd.
  • Den yngste kandidat er 28 år og den ældste er 76 år.
  • 25 af de i alt 74 kandidater ved dette års valg til landsrådet er nye, dvs. de sidder ikke i forvejen i landsrådet. 8 af dem blev valgt ind.

Fakta om Coops landsråd:

Landsrådet består af 126 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i Coops ti foreningsdistrikter
  • 2 valgt blandt alle Irmas medlemmer
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf en medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

De blev valgt:

De nye medlemmer i Coops landsråd, som er valgt for en to-årig periode er:

FYN

Palle Strande, Vinderup