Valgresultat i Coop: De skal sætte retningen

Resultatet fra årets landsrådsvalg i Coop er nu afgjort. Der er sat navne på 50 personer, som de næste to år skal sidde i Coops højeste myndighed, der i alt består af 124 medejere i Coop. Valgdeltagelsen har været rekordhøj, og der er både fornyelse og kontinuitet på resultatlisten fra valget.

”Demokrati og fællesskab er en grundsten i Coop. Det er landsrådet, som repræsenterer vores 1,8 mio. medlemmer og medejere. Jeg er derfor glad for, at så mange medlemmer med forskellig baggrund og geografisk tilhørsforhold har stillet op, er blevet valgt og skal være med til at sætte retning for Coop,” siger Coops formand Lasse Bolander om valget, hvor 18 nye personer fik plads i landsrådet og 32 blev genvalgt til de 50 pladser, som var på valg i år.

Coops landsråd på 124 personer vælger foreningens formand og bestyrelse, som står for at ansætte direktionen og udpege bestyrelsen i Coops datterselskaber. Landsrådsmedlemmerne vælges gennem Coops ca. 600 lokale butiksbestyrelser, og halvdelen af pladserne er på valg hvert år.

”Vores medlemsdemokrati er med til at sikre, at Coop hele tiden holder sig på tæerne for at være med til at sikre en økonomisk sund virksomhed, varetage forbrugernes interesser og holde Coop i front inden for dagsordener som økologi, madkvalitet, madspild, skadelig kemi, sundhed og verdens måske mest ambitiøse emballagestrategi,” siger Lasse Bolander.

Valgdeltagelsen har sat rekord med 80,7 procent. 417 butiks- og brugsforeningsbestyrelser fra hele landet har afgivet deres stemme på 50 ny- og genvalgte medlemmer, som skal repræsentere Coops 1,8 million medejere.

Coop er Danmarks største andelsbaserede detailvirksomhed – en demokratisk forening og forretning ejet af 1,8 millioner medlemmer. Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmødet den 22. november 2019.

Yderligere information:

Projektchef i Coop amba, Flemming Jørgensentlf.(+45) 30 91 92 31 Mail: flemming.joergensen@coop.dk

Juridisk konsulent i Coop amba, Dan Frimark

tlf. (+45) 24 52 49 98 Mail:dan.frimark@coop.dk

BILAG Fakta om kandidaterne og valget:

• Valgdeltagelsen var rekordhøj: 80,7 procent af de 517 stemmeberettigede lokale bestyrelser har stemt.
  • 31 procent af kandidaterne til landsrådet er kvinder. 69 procent af kandidaterne er mænd.
  • Den yngste kandidat er 27 år og den ældste er 76 år.
  • 37 af de i alt 77 kandidater ved dette års valg til landsrådet er nye, dvs. de sidder ikke i forvejen i landsrådet. 18 af dem blev valgt ind.

Fakta om Coops landsråd:

Landsrådet består af 124 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i Coops ti foreningsdistrikter
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf en medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

De blev valgt:

De nye medlemmer i Coops landsråd som er valgt for en to-årig periode er: FYN Yvette Juul Christoffersen, Odense Vivi Frederiksen, Svendborg Jørgen Kjær Jensen, Odense Christian Busch, Ringe Henrik Dalgaard, Ringe KØBENHAVN Anders Ehlers, Nørrebro Mads Svaneklink, Valby

KØBENHAVNS OMEGN Lone Lærkedal Sørensen, Hvidovre Helge Thuesen, Buddinge Alexander Bruhn Skjøth, Brøndby

NORDJYLLAND Laust Harboe, Tornby Jytte Pedersen, Fjerritslev Lars Bang Jensen, Svenstrup Bent Larsen, Strandby Ulla Sølvsten, Bindslev

NORDSJÆLLAND Anne-Mette Worch, Slangerup Bo Søby Kristensen, Helsingør Jørn Jørgensen, Skævinge Finn Brændgaard, Holte Jan Skat Borgen, Helsinge Lars Corfitzen, Gilleleje