Valgresultat i Coop: De skal fremover være med til at sætte retningen

Resultatet fra landsrådsvalget i Coop er nu afgjort, og der er sat navne på 50 personer, der de næste to år skal sidde i Coops højeste myndighed, der i alt består af 124 medejere i Coop. Valgdeltagelsen har været rekordhøj, og der er både fornyelse og kontinuitet på resultatlisten fra valget.

”Demokratiet og fællesskabet er grundstenene i Coop, for det er landsrådet, som repræsenterer vores 1,7 mio. medlemmer og medejere. Derfor er jeg glad for at se, at så mange medlemmer med forskellig baggrund og geografisk tilhørsforhold har stillet op, er blevet valgt og skal være med til at sætte retning for Coop,” siger Coops formand Lasse Bolander om valget, hvor 23 nye personer fik plads i landsrådet og 27 blev genvalgt.

Coops landsråd på 124 personer vælger Coops formand, forretningsudvalg og bestyrelse i Coop amba, som står for at ansætte direktionen og udpege bestyrelsen i Coops datterselskaber. Landsrådsmedlemmerne vælges gennem Coops ca. 600 lokale butiksbestyrelser, og halvdelen af pladserne er på valg hvert år.

”Vores medlemsdemokrati er med til at sikre, at Coop hele tiden holder sig på tæerne for at være med til at sikre en økonomisk sund virksomhed, varetage forbrugernes interesser og holde Coop i front inden for dagsordener som økologi, madkvalitet, madspild, skadelig kemi, sundhed og verdens måske mest ambitiøse emballagestrategi,” siger Lasse Bolander.

Valgdeltagelsen har sat rekord med næsten 78 procent. 414 butiks- og brugsforeningsbestyrelser fra hele landet har afgivet deres stemme på 50 ny- og genvalgte medlemmer, som skal repræsentere Coops 1,7 million medejere.

Coop er Danmarks største andelsbaserede detailvirksomhed – en demokratisk forening og forretning ejet af 1,7 millioner medlemmer. Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmødet den 16. november 2018.

Yderligere information:

Kommunikationskonsulent i Coop amba, Cæcilie Skovmandtlf.(+45) 40 45 12 76 Mail: caecilie.skovmand@coop.dkJuridisk konsulent i Coop amba, Jette Nielsen, tlf. (+45) 23 29 90 92 Mail: jette.nielsen@coop.dk

BILAG Fakta om kandidaterne og valget:

• Valgdeltagelsen var rekordhøj: 78 procent af de 531 stemmeberettigede lokale bestyrelser har stemt.
  • 33 procent af kandidaterne til landsrådet er kvinder. 67 procent af kandidaterne er mænd.
  • Den yngste kandidat er 26 år og den ældste er 75 år.
  • 49 af de i alt 88 kandidater ved dette års valg til landsrådet er nye, dvs. de sidder ikke i forvejen i landsrådet. 23 af dem blev valgt ind.

Fakta om Coops landsråd:

Landsrådet består af 124 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i Coops ti foreningsdistrikter
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf en medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

De blev valgt:

De nye medlemmer i Coops landsråd som er valgt for en to-årig periode er: FYN Torben Bendix Christensen Ninna Christine Hougaard Villadsen Jan Sandgaard Henrik Frydensberg Preben Petersen

KØBENHAVN Julie Bay Wedebye Hans Peter Hartsteen Jean Thierry Torsten Arendrup Hanne Grethe Johnsen Ulla Elisabeth Jensen

KØBENHAVNS OMEGN Jens Lindblom Lis Vestergaard Finn Larsen Lone Kristine Thomsen

NORDJYLLAND Nikolaj Munch Ole Sørensen Erik Jensen Lene Norre Weinkouff Ole Kjærgaard