Valget til Coops Landsråd er afgjort

Fjorten nye kandidater fik plads i Landsrådet, der er Coops øverste myndighed. 35 blev genvalgt til de 49 pladser, som var på valg i år. Valgdeltagelsen var med 82,0 procent den højeste nogensinde.

Flere end nogensinde før har deltaget i årets landsrådsvalg i Coop. Det er nu afgjort, hvilke 49 personer fra hele landet, som de næste to år skal repræsentere medlemmerne i Coops højeste myndighed.

Det er de lokale bestyrelser i landets Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Kvickly, som har stemt om, hvem der skal have plads i Coops Landsråd. Halvdelen af de 126 pladser er på valg hvert år.

”Coop er baseret på demokrati og fællesskab. Sammen med de danske forbrugere har vi igennem mere end 150 år arbejdet for en grønnere og bedre fremtid. Det er landsrådet, som repræsenterer vores 1,9 mio. medlemmer og medejere, og som sætter retningen for Coop. Når vores medlemmer fra hele landet bruger deres indflydelse, er det med til at sikre, at Coop hele tiden holder sig på tæerne for at være en økonomisk sund virksomhed med de mest tilfredse kunder ude i vores over 1000 butikker,” siger Coops formand Lasse Bolander.

Coops landsråd vælger foreningens formand og bestyrelse, der står for at ansætte direktionen og udpege bestyrelsen i Coops datterselskaber. Coop er Danmarks største andelsbaserede detailvirksomhed – en demokratisk forening og forretning ejet af mere end 1,9 millioner medlemmer.

”Vores tæt på 40.000 medarbejdere arbejder hver dag for at tilbyde danskerne de bedste varer og yde den bedste service. Samtidig skal vi varetage forbrugernes interesser og gå foran med en ambitiøs klimastrategi, kampen for mere økologi og mindre madspild og gøre det nemt at handle blandt andet med Coop App’en og Scan & Betal. Det er en spændende tid at blive en del af vores fælles virksomhed på,” siger Lasse Bolander.

Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmødet den 19. november 2021.

De nye medlemmer i Coops landsråd:

Bornholm

Jan Skat Borgen, Helsinge Brugsforening
Finn Brændgaard, Kvickly Holte

Sjælland
Dorthe Trane, Kvickly Nykøbing F.
Kirstin Dahl-Pedersen, SuperBrugsen Hvalsø

Marianne Ripka, SuperBrugsen Kolind
Elsa Schilling Bay Vigsø, Kvickly Viby J
Benny Jepsen, Kvickly Vericenter

Fakta om kandidaterne og valget:

• Valgdeltagelsen var på 82,0 procent og dermed den højeste nogensinde. Den hidtidige rekord blev sat i 2019, hvor valgdeltagelsen var 80,7 procent.
  • 405 ud af de 494 stemmeberettigede lokale bestyrelser har stemt.
  • 33 af de i alt 72 kandidater ved dette års valg til landsrådet er nye, dvs. de sidder ikke i forvejen i landsrådet. 14 af dem blev valgt ind.
  • Den yngste kandidat er 25 år og ældste kandidat er 77 år.
  • Kampvalg i 9 ud af 10 af Coops valgdistrikter.

Fakta om Coops landsråd

Landsrådet består af 126 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i Coops ti foreningsdistrikter
  • 2 valgt blandt alle Irmas medlemmer
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf en medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

Lasse Bolander, formand for Coop (via June Scheibel, kommunikationskonsulent)
tlf.: 22 53 68 75

Dan Frimark, juridisk konsulent i Coop amba, tlf.: 24 52 49 98, dan.frimark@coop.dk

Coop-kunder kan nu samle mærker til store rabatter på FDB Møbler21.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse