Valgdebat: Kulturens betydning i en krisetid

Folketingsvalget er netop blevet udskrevet til afholdelse 1. november 2022. I den forbindelse inviterer Aarhus Teater borgerne i Østjylland og pressen til valgdebat om kulturens betydning i en krisetid. Debatten finder sted torsdag 13. oktober kl. 19.30 i Kampmann Salen.

Aarhus Teater. Foto Allan Firth

Under corona-krisen blev det tydeligt for danskerne, at vi savnede kulturen og fællesskabet - noget der kunne binde os sammen som befolkning. Derfor blev der arrangeret fællessang, virtuelle kunstudstillinger og teaterforestillinger, ’bilkoncerter’ og meget andet.

Nu står Danmark i en meget kompleks og alvorlig situation med en krig i Ukraine, klimaforandringer og høj inflation. Disse påtrængende spørgsmål vil naturligvis fylde i valgdebatten, men det er samtidig afgørende – belært af coronakrisen – at vi ikke glemmer kulturen.

Derfor har vi inviteret en række prominente folketingsmedlemmer og en folketingskandidat fra Østjyllands Storkreds til debat (listen er ikke fuldstændig):

• Andreas Steenbjerg (RV) – finansordfører, politisk ordfører, medlem af FT Kulturudvalg
  • Charlotte Broman Mølbæk (SF) – bl.a. kultur- og medieordfører, medlem af FT Kulturudvalg
  • Mona Juul (K) – bl.a. erhvervs- og skatteordfører, medlem af FT erhvervs- og skatteudvalg
  • Erik Veje (V) – håndboldkoryfæ og folketingskandidat for Venstre
  • Hans Kristian Skibby (DD) - – bl.a. medlem af FT erhvervs-, skatte- og transportudvalget
  • Moderator: Lasse Marker – ​ arbejder og rådgiver med strategisk kommunikation, politisk indflydelse og analyser, særligt indenfor kulturlivet. Tidligere radiovært på P1 og TV-vært på DR2.
  • Vært: Aarhus Teater og direktør Allan Aagaard

FAKTA VALGDEBAT

• Hvor: Aarhus Teater Kampmann-salen (indgang via Hovedindgangen ud mod Bispetorv)
  • Hvornår: Torsdag 13. oktober 2022 kl. 19.30 – 21.00
    Dørene åbnes kl. 19.00
  • Entré: Gratis. Man møder bare op (ingen billetter)
  • Forplejning: Der vil være mulighed for at købe drikkevarer i baren

TIL PRESSEN

Ønsker du som presse at være med til arrangementet, skal du kontakte kommunikationschef Morten Daugbjerg, tlf. 4213 4700 / presse@aarhusteater.dk

Der vil være mulighed for at filme, fotografere og optage lyd fra debatten. Interviews med paneldeltagerne sker efter individuel aftale.

AARHUS TEATER

Aarhus Teater. Foto Allan Firth
Andreas Steenberg (RV) Fotograf Steen Brogaard
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Fotograf Steen Brogaard
Erik Veje (V)
Hans Kristian Skibby (DD) Fotograf Steen Brogaard
Mona Juul (K) Fotograf Steen Brogaard
Valgdebat på Aarhus Teater

Information om Aarhus Teater

Teatergaden 1

89 33 23 00http://www.aarhusteater.dk

Hjælp Christian Lollike med at skrive nyt teaterstykke om folkeskolen30.8.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Christian Lollike og Aarhus Teater efterlyser personlige historier fra de ansatte i den danske folkeskole. Historierne bruger Lollike til at skrive en ny teaterforestilling – FOLKESKOLEN (arbejdstitel) - om livet i den danske folkeskole anno 2022. Der er deadline 3. oktober 2022 for indsendelse af historier fra lærere, pædagoger, skoleledere, tap’er og andre, der er ansat i folkeskolen (eller privatskolen).

Nu accelererer den danske scenekunstbranche arbejdet med bæredygtighed21.2.2022 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

Et nyt samarbejde på tværs af teatre, kompagnier, producenter og scenekunstorganisationer i hele Danmark ser nu dagens lys. Bæredygtig Scenekunst NU og Dansk Teater lancerer nemlig en ny bæredygtighedskampagne – RETHINK SCENEKUNST NU – der skal accelerere arbejdet med bæredygtighed. Ambitionen er, at den danske scenekunstbranche skal være blandt de førende bæredygtige kunstbrancher i Danmark. Kampagnen skydes i gang i morgen på Aarhus Teater den 22. februar, kl. 10.00 - med oplæg og cases fra centrale aktører. Pressen er velkommen!