Valg til Kultur- og Fritidsrådet: Kandidater kan melde sig indtil 1. februar
Kender man en god kandidat, eller har man selv lyst til at udvikle kultur- og fritidslivet i Billund Kommune? Så er det nu muligheden skal gribes for at stille op til Kultur- og Fritidsrådet.
For at kunne opstille som kandidat skal man være fyldt 18 år, være bestyrelsesmedlem af en forening eller aftenskole, som udøver aktivitet i Billund Kommune. Er man aktør uden at være organiseret i en forening, har man også mulighed for at stille op i kategorierne ’Kulturområdet’ samt ’Ikke organiseret’, hvis man udøver aktivitet i Billund Kommune.
"Jeg håber, at ildsjælene i Billund Kommune har lyst til at gribe mulighed for at blive en del af Kultur- og Fritidsrådet. Rådet er en god sparringspartner for det politiske udvalg og et væsentligt talerør for kultur- og fritidslivets mange aktører i Billund Kommune. Som formand for Teknik, Plan og Kultur ser jeg meget frem til samarbejdet med rådet," udtaler Simon Nicolajsen Jørgensen.
Du opstiller dig som kandidat ved at udfylde en blanket på Billund Kommunes hjemmeside. Fristen er 1. februar 2021.
Sådan foregår valget den 7. februar
Når valget til Kultur- og Fritidsrådet løber af stablen den 7. februar, sker det på rådhuset i Grindsted. Her kan alle over 18 år, som enten har bopæl i Billund Kommune eller kan fremvise dokumentation for at være medlem af en forening, der udøver aktivitet i kommunen, komme og stemme til valget.
På stemmesedlen har man mulighed for at sætte ét kryds ud fra én kandidat i hver af de 6 områder. Det betyder, at det er op til dig, om du vil sætte kryds ud for én kandidat i én, flere eller i alle 6 kategorier.
Som var det et kommunalvalg, skal man ved valgboret, når man kommer til rådhuset, vise legitimation for sin bopæl i Billund Kommune. Har man ikke bopæl i Billund Kommune, men er medlem af en forening, der udøver aktivitet i kommune, skal man fremvise dokumentationen her for, for at kunne stemme. Derefter får man udleveret en stemmeseddel.
Når klokken bliver 19 lukker valgstedet. Kultur og Fritid optæller stemmer og offentliggør resultatet samme aften på Billund Kommunes hjemmeside og Facebookside.
Hvilke opgaver har Kultur- og Fritidsrådet?
Kultur- og Fritidsrådet består af 12 medlemmer, hvor af ét af medlemmer er en politisk udpeget repræsentant. Medlemmerne vælges til at være repræsentant for et af de 6 kategorier i Kultur- og Fritidsrådet: Idrætsområdet, Kulturområdet, Aftenskolerne, Idébetonede foreninger, Øvrige foreninger samt Ikke organiserede. Der er årligt 4 ordinære møder samt 2 temamøder af ca. 2 timers varighed og rådets medlemmer vælges for en fireårige periode.
Rådet har en række puljer, der støtter udvikling inden for området, som enten kan være fysiske investeringer, udbedringer eller mere strategiske indsatser og tiltag. Rådet uddeler også midler til uddannelse og kurser.
Sports- og Kulturgalla er ligeledes en tilbagevendende opgave for Kultur- og Fritidsrådet, som blandt andet behandler indstillede kandidater til Sports- og Kulturgalla og beslutter, hvem der skal vinde de forskellige priser.
Det nu afgåede Kultur- og Fritidsråd fik også gennemført ophørelsen af 25 års reglen for lokaletilskud, sådan at alle folkeoplysende foreninger nu kan få lokaletilskud til godkendte lokaler uanset alderen på dem, der udøver fritidsaktiviteten.
Kultur- og Fritidsrådet er desuden Billund Kommunes svar på det, der også kaldes et folkeoplysningsudvalg og har blandt andet til opgave at påse, at de folkeoplysende foreninger i Billund Kommune efterlever lovgivningen.
Man kan læse mere på billund.dk/valgtilkultur-ogfritidsraadet2022
Fakta om antallet af pladser fordelt på de 6 forskellige kategorier:
- Aftenskolerne - folkeoplysende voksenundervisninger (2 pladser)
- Idrætsområdet - folkeoplysende foreninger (3 pladser)
- Kulturområdet - kulturelle foreninger, folkeoplysende foreninger med kulturelt sigte eller udøvende kultur- og fritidsaktører (2 pladser)
- Idébetonede foreninger - spejdere/de uniformerede korps mv. (2 pladser)
- Øvrige foreninger - hobbybetonede foreninger (1 plads)
- Ikke organiserede - kultur- og fritidsaktører, der ikke er organiseret som en forening (1 plads)
- Politisk repræsentant - udpeget af Byrådet (1 plads)
Kontakter
Andreas BjerrePresse- og brandingchef
Direkte: 79 72 72 09
Mobil: 24 92 86 79
Information om Billund Kommune
Hjemsted for Børnenes Hovedstad og en af Danmarks bedste erhvervskommuner.
Følg pressemeddelelser fra Billund Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Billund Kommune
Billund Kommune får ny kommunikationschef30.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Pr. 1. august 2025 er det Anya Palm, der sætter sig i stolen som ny kommunikationschef i Billund Kommune. Hun har erfaring som både prisvindende korrespondent i DR, men også som pressechef og kommunikationschef i både det private og offentlige.
Byggegrunde i Billund sælger med rekordfart25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Billund Kommune har netop solgt 22 byggegrunde i én udbudsrunde i Billund. Det er ny rekord.
Ny stabschef for Strategi, HR og Kommunikation i Billund Kommune17.6.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Henrik Møller Nielsen er pr. den 1. august 2025 ansat som ny stabschef for Strategi, HR og Kommunikation i Billund Kommune. Han trækker på en solid erfaring fra Esbjerg Kommune.
Fra hjemstedet for Børnenes Hovedstad til hovedstaden: Over 200 elever skal til Skole OL-finalen17.6.2025 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom Billund Kommune ikke længere er værtskommune for Skole OL-finalen, bliver det stadig med deltagelse af børn og frivillige fra kommunen, når årets finaler afvikles i København i denne uge. Billund Kommune sender over 200 elever, når der skal dystes med værdierne fællesskab, færdighed og fairplay i fokus.
Økonomiudvalget i Billund Kommune ønsker en ny direktør til Børn, Unge og Arbejdsmarkedsområdet16.6.2025 12:12:23 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med kommunalbestyrelsesmødet tirsdag d. 17. juni vil der blive behandlet en ekstraordinær dagsorden, hvor det indstilles, at samarbejdet med direktør for Børn, Unge og Arbejdsmarked, Anders Lundsgaard, skal ophøre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum