Valg til Kultur- og Fritidsrådet: Kandidater kan melde sig indtil 1. februar
Kender man en god kandidat, eller har man selv lyst til at udvikle kultur- og fritidslivet i Billund Kommune? Så er det nu muligheden skal gribes for at stille op til Kultur- og Fritidsrådet.
For at kunne opstille som kandidat skal man være fyldt 18 år, være bestyrelsesmedlem af en forening eller aftenskole, som udøver aktivitet i Billund Kommune. Er man aktør uden at være organiseret i en forening, har man også mulighed for at stille op i kategorierne ’Kulturområdet’ samt ’Ikke organiseret’, hvis man udøver aktivitet i Billund Kommune.
"Jeg håber, at ildsjælene i Billund Kommune har lyst til at gribe mulighed for at blive en del af Kultur- og Fritidsrådet. Rådet er en god sparringspartner for det politiske udvalg og et væsentligt talerør for kultur- og fritidslivets mange aktører i Billund Kommune. Som formand for Teknik, Plan og Kultur ser jeg meget frem til samarbejdet med rådet," udtaler Simon Nicolajsen Jørgensen.
Du opstiller dig som kandidat ved at udfylde en blanket på Billund Kommunes hjemmeside. Fristen er 1. februar 2021.
Sådan foregår valget den 7. februar
Når valget til Kultur- og Fritidsrådet løber af stablen den 7. februar, sker det på rådhuset i Grindsted. Her kan alle over 18 år, som enten har bopæl i Billund Kommune eller kan fremvise dokumentation for at være medlem af en forening, der udøver aktivitet i kommunen, komme og stemme til valget.
På stemmesedlen har man mulighed for at sætte ét kryds ud fra én kandidat i hver af de 6 områder. Det betyder, at det er op til dig, om du vil sætte kryds ud for én kandidat i én, flere eller i alle 6 kategorier.
Som var det et kommunalvalg, skal man ved valgboret, når man kommer til rådhuset, vise legitimation for sin bopæl i Billund Kommune. Har man ikke bopæl i Billund Kommune, men er medlem af en forening, der udøver aktivitet i kommune, skal man fremvise dokumentationen her for, for at kunne stemme. Derefter får man udleveret en stemmeseddel.
Når klokken bliver 19 lukker valgstedet. Kultur og Fritid optæller stemmer og offentliggør resultatet samme aften på Billund Kommunes hjemmeside og Facebookside.
Hvilke opgaver har Kultur- og Fritidsrådet?
Kultur- og Fritidsrådet består af 12 medlemmer, hvor af ét af medlemmer er en politisk udpeget repræsentant. Medlemmerne vælges til at være repræsentant for et af de 6 kategorier i Kultur- og Fritidsrådet: Idrætsområdet, Kulturområdet, Aftenskolerne, Idébetonede foreninger, Øvrige foreninger samt Ikke organiserede. Der er årligt 4 ordinære møder samt 2 temamøder af ca. 2 timers varighed og rådets medlemmer vælges for en fireårige periode.
Rådet har en række puljer, der støtter udvikling inden for området, som enten kan være fysiske investeringer, udbedringer eller mere strategiske indsatser og tiltag. Rådet uddeler også midler til uddannelse og kurser.
Sports- og Kulturgalla er ligeledes en tilbagevendende opgave for Kultur- og Fritidsrådet, som blandt andet behandler indstillede kandidater til Sports- og Kulturgalla og beslutter, hvem der skal vinde de forskellige priser.
Det nu afgåede Kultur- og Fritidsråd fik også gennemført ophørelsen af 25 års reglen for lokaletilskud, sådan at alle folkeoplysende foreninger nu kan få lokaletilskud til godkendte lokaler uanset alderen på dem, der udøver fritidsaktiviteten.
Kultur- og Fritidsrådet er desuden Billund Kommunes svar på det, der også kaldes et folkeoplysningsudvalg og har blandt andet til opgave at påse, at de folkeoplysende foreninger i Billund Kommune efterlever lovgivningen.
Man kan læse mere på billund.dk/valgtilkultur-ogfritidsraadet2022
Fakta om antallet af pladser fordelt på de 6 forskellige kategorier:
- Aftenskolerne - folkeoplysende voksenundervisninger (2 pladser)
- Idrætsområdet - folkeoplysende foreninger (3 pladser)
- Kulturområdet - kulturelle foreninger, folkeoplysende foreninger med kulturelt sigte eller udøvende kultur- og fritidsaktører (2 pladser)
- Idébetonede foreninger - spejdere/de uniformerede korps mv. (2 pladser)
- Øvrige foreninger - hobbybetonede foreninger (1 plads)
- Ikke organiserede - kultur- og fritidsaktører, der ikke er organiseret som en forening (1 plads)
- Politisk repræsentant - udpeget af Byrådet (1 plads)
Kontakter
Andreas BjerrePresse- og brandingchef
Direkte: 79 72 72 09
Mobil: 24 92 86 79
Information om Billund Kommune
Hjemsted for Børnenes Hovedstad og en af Danmarks bedste erhvervskommuner.
Følg pressemeddelelser fra Billund Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Billund Kommune
Grøn trepart tager et stort skridt fremad i Billund Kommune18.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Et stort flertal i kommunalbestyrelsen i Billund Kommune principvedtog tirsdag aften omlægningsplanen for den grønne trepart.
Stil op til Kultur- og Fritidsrådet og gør en forskel8.12.2025 11:30:04 CET | Pressemeddelelse
Brænder du for kultur- og fritidsområdet i Billund Kommune? Så har du nu chancen for at komme helt ind i maskinrummet og være med til at gøre en forskel for alle borgere i vores kommune. Fra i dag og frem til og med den 12. januar er der nemlig mulighed for at melde sit kandidatur til kultur- og fritidsrådsvalget den 29. januar.
Skills for alle 8. klasser: Her er vinderne5.12.2025 16:40:26 CET | Pressemeddelelse
I dag dystede alle kommunens 8. klasser igen til Skills Stafetten på tid og evner i forskellige discipliner fra de lokale erhvervsuddannelser.
Skal dit barn snart starte i skole?4.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre til børn, der snart når skolealderen, får i disse dage brev i deres digitale postkasse om skoleindskrivning. Indskrivningen er åben fra den 5. januar til 15. januar 2026.
Her er vinderne af Handicapprisen 2025 i Billund Kommune3.12.2025 20:13:23 CET | Pressemeddelelse
Onsdag aften har Handicaprådet i Billund Kommune kåret vinderne af Handicapprisen 2025. Prisen går i år til hhv. GGIF - Solsikkeholdet og Bofællesskabet Lyngsø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
