Valg om hjørnet i Coop

I Coop er det medejerne, der bestemmer, og de har nu mulighed for at blive opstillet til valget til Coops øverste myndighed landsrådet gennem de lokale bestyrelser i Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli’- og LokalBrugsen.

I Coops landsråd kan engagerede medlemmer få indflydelse på centrale indsatsområder i Coop om bæredygtigt, ansvarligt forbrug og produktion, miljø- og fødevaresikkerhed, fremtidens madkultur, lokalt engagement og i hvilken retning, Coop skal gå, i en virkelighed med ændringer i forbrugsmønstrene og skærpet konkurrence på dagligvareområdet.

”Medlemsdemokratiet og andelstanken er hele fundamentet i Coop. Det er med til at sikre, at vi hele tiden udvikler os i tråd med medlemmernes behov og sætter barren højt for vores arbejde - ikke bare når det kommer til kvalitet og service, men også, så vi vedbliver at være en foregangsorganisation. Det er vigtigt, at vi kan skabe den bedst mulige hverdag for vores medlemmer og give noget tilbage til samfundet,” siger Lasse Bolander, der er formand for Coop.

”Derfor håber jeg, at rigtig mange engagerede medlemmer har lyst til at være med i Coops landsråd og stille op til det kommende valg. Vi har brug for en så bred repræsentation som muligt, og nu er chancen der for at være med,” siger formanden, der selv for nylig blev genvalgt af Coops landsråd efter en intens valgkamp. Alle danskere, der er medlem af Coop, kan søge om at blive opstillet til Coops landsråd, der træffer beslutninger om de overordnede linjer i Coops udvikling, og er Coops øverste myndighed. Interesserede medlemmer skal henvende sig til bestyrelsen i deres lokale butik allerede nu. Det er den enkelte butiks- eller brugsforeningsbestyrelse, der afgør, hvem der opstilles til valget. Man kan læse mere på coop.dk/stilmigop

Hvor og hvornår foregår valget:

• Fra den 13. august er det muligt at blive opstillet som kandidat til Coops landsråd via ens tilhørsbutik. 50 af landsrådets 124 pladser er på valg til efteråret. Opstillingsperioden slutter den 6. september.
  •
  • Landsrådsvalget forløber som et særskilt valg i hvert af Coops ti distrikter i Danmark. Alle bestyrelser i foreningen kan opstille tre kandidater fra deres eget distrikt til afstemningen om at blive medlem af landsrådet. Efterfølgende vil kandidaterne blive opstillet på en online valgside, hvor de har mulighed for at præsentere sig selv. Se mere på coopforum.dk/landsraadsvalg.
  • Selve afstemningen foregår fra den 28. september til 5. oktober 2018. Her er det også bestyrelserne i hvert distrikt, der kollektivt bruger deres stemmeret. Valgresultatet bliver offentliggjort den 5. oktober 2018.
  • Kandidaterne bliver valgt for en toårig periode. Bliver man valgt ved landsrådsvalget 2018, løber posten derfor frem til efteråret 2020.

Yderligere oplysninger: Maiken Riis Friberg, kommunikationschef i Coops foreningssekretariat, mobil: 2617 5933, maiken.friberg@coop.dk

Illustration vedhæftet: Collage af elleve medlemmer af Coops landsråd, som indgår i Coops opstillingskampagne. Foto af Hung Tien Vu og grafik af Ulrik Skjold Andersen.

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn12.6.2019 13:30:45 CESTPressemeddelelse

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet. ”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander. På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. D