Valg om hjørnet i Coop

I Coop er det medejerne, der bestemmer, og de har nu mulighed for at blive opstillet til valget til Coops øverste myndighed landsrådet gennem de lokale bestyrelser i Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli’- og LokalBrugsen.

I Coops landsråd kan engagerede medlemmer få indflydelse på centrale indsatsområder i Coop om bæredygtigt, ansvarligt forbrug og produktion, miljø- og fødevaresikkerhed, fremtidens madkultur, lokalt engagement og i hvilken retning, Coop skal gå, i en virkelighed med ændringer i forbrugsmønstrene og skærpet konkurrence på dagligvareområdet.

”Medlemsdemokratiet og andelstanken er hele fundamentet i Coop. Det er med til at sikre, at vi hele tiden udvikler os i tråd med medlemmernes behov og sætter barren højt for vores arbejde - ikke bare når det kommer til kvalitet og service, men også, så vi vedbliver at være en foregangsorganisation. Det er vigtigt, at vi kan skabe den bedst mulige hverdag for vores medlemmer og give noget tilbage til samfundet,” siger Lasse Bolander, der er formand for Coop.

”Derfor håber jeg, at rigtig mange engagerede medlemmer har lyst til at være med i Coops landsråd og stille op til det kommende valg. Vi har brug for en så bred repræsentation som muligt, og nu er chancen der for at være med,” siger formanden, der selv for nylig blev genvalgt af Coops landsråd efter en intens valgkamp. Alle danskere, der er medlem af Coop, kan søge om at blive opstillet til Coops landsråd, der træffer beslutninger om de overordnede linjer i Coops udvikling, og er Coops øverste myndighed. Interesserede medlemmer skal henvende sig til bestyrelsen i deres lokale butik allerede nu. Det er den enkelte butiks- eller brugsforeningsbestyrelse, der afgør, hvem der opstilles til valget. Man kan læse mere på coop.dk/stilmigop

Hvor og hvornår foregår valget:

• Fra den 13. august er det muligt at blive opstillet som kandidat til Coops landsråd via ens tilhørsbutik. 50 af landsrådets 124 pladser er på valg til efteråret. Opstillingsperioden slutter den 6. september.
  •
  • Landsrådsvalget forløber som et særskilt valg i hvert af Coops ti distrikter i Danmark. Alle bestyrelser i foreningen kan opstille tre kandidater fra deres eget distrikt til afstemningen om at blive medlem af landsrådet. Efterfølgende vil kandidaterne blive opstillet på en online valgside, hvor de har mulighed for at præsentere sig selv. Se mere på coopforum.dk/landsraadsvalg.
  • Selve afstemningen foregår fra den 28. september til 5. oktober 2018. Her er det også bestyrelserne i hvert distrikt, der kollektivt bruger deres stemmeret. Valgresultatet bliver offentliggjort den 5. oktober 2018.
  • Kandidaterne bliver valgt for en toårig periode. Bliver man valgt ved landsrådsvalget 2018, løber posten derfor frem til efteråret 2020.

Yderligere oplysninger: Maiken Riis Friberg, kommunikationschef i Coops foreningssekretariat, mobil: 2617 5933, maiken.friberg@coop.dk

Illustration vedhæftet: Collage af elleve medlemmer af Coops landsråd, som indgår i Coops opstillingskampagne. Foto af Hung Tien Vu og grafik af Ulrik Skjold Andersen.

UNICEF og Irma gør Black Friday til Friday Donation20.11.2018 08:42Pressemeddelelse

Når de fleste på fredag den 23. november er optaget af Black Friday, går Irma den modsatte vej. Sammen med UNICEF har de skabt noget, der kan blive en ny tradition, Friday Donation. Her kan kunderne købe et postkort til 20 kr. De penge går ubeskåret til UNICEFS arbejde for verdens mest udsatte børn. ”Hver gang en af Irmas kunder vælger at donere, kan UNICEF sende otte poser livreddende jordnøddemos til nogle af verdens mest udsatte børn. Otte poser svarer til ca. 3 dages mad til et barn. Vi er taknemmelige for støtten, både fra en kæde som Irma, der har en lang tradition for at udvise ansvarlighed og fra Irmas kunder. Det er overskud, som gør en forskel”, siger Line Grove Hermansen, kommunikationsdirektør for UNICEF Danmark. ”I Irma har vi ikke noget mod, at andre kæder holder Black Friday, men det er langt fra den måde, vi arbejder på. Og det er langt fra den måde vores kunder værdsætter. Derfor er vi glade for at indgå dette samarbejde med UNICEF,” siger direktør Søren Steffensen, Ir

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00Pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.