Valg om hjørnet i Coop

I Coop er det medejerne, der bestemmer, og de har nu mulighed for at blive opstillet til valget til Coops øverste myndighed landsrådet gennem de lokale bestyrelser i Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli’- og LokalBrugsen.

I Coops landsråd kan engagerede medlemmer få indflydelse på centrale indsatsområder i Coop om bæredygtigt, ansvarligt forbrug og produktion, miljø- og fødevaresikkerhed, fremtidens madkultur, lokalt engagement og i hvilken retning, Coop skal gå, i en virkelighed med ændringer i forbrugsmønstrene og skærpet konkurrence på dagligvareområdet.

”Medlemsdemokratiet og andelstanken er hele fundamentet i Coop. Det er med til at sikre, at vi hele tiden udvikler os i tråd med medlemmernes behov og sætter barren højt for vores arbejde - ikke bare når det kommer til kvalitet og service, men også, så vi vedbliver at være en foregangsorganisation. Det er vigtigt, at vi kan skabe den bedst mulige hverdag for vores medlemmer og give noget tilbage til samfundet,” siger Lasse Bolander, der er formand for Coop.

”Derfor håber jeg, at rigtig mange engagerede medlemmer har lyst til at være med i Coops landsråd og stille op til det kommende valg. Vi har brug for en så bred repræsentation som muligt, og nu er chancen der for at være med,” siger formanden, der selv for nylig blev genvalgt af Coops landsråd efter en intens valgkamp. Alle danskere, der er medlem af Coop, kan søge om at blive opstillet til Coops landsråd, der træffer beslutninger om de overordnede linjer i Coops udvikling, og er Coops øverste myndighed. Interesserede medlemmer skal henvende sig til bestyrelsen i deres lokale butik allerede nu. Det er den enkelte butiks- eller brugsforeningsbestyrelse, der afgør, hvem der opstilles til valget. Man kan læse mere på coop.dk/stilmigop

Hvor og hvornår foregår valget:

• Fra den 13. august er det muligt at blive opstillet som kandidat til Coops landsråd via ens tilhørsbutik. 50 af landsrådets 124 pladser er på valg til efteråret. Opstillingsperioden slutter den 6. september.
  •
  • Landsrådsvalget forløber som et særskilt valg i hvert af Coops ti distrikter i Danmark. Alle bestyrelser i foreningen kan opstille tre kandidater fra deres eget distrikt til afstemningen om at blive medlem af landsrådet. Efterfølgende vil kandidaterne blive opstillet på en online valgside, hvor de har mulighed for at præsentere sig selv. Se mere på coopforum.dk/landsraadsvalg.
  • Selve afstemningen foregår fra den 28. september til 5. oktober 2018. Her er det også bestyrelserne i hvert distrikt, der kollektivt bruger deres stemmeret. Valgresultatet bliver offentliggjort den 5. oktober 2018.
  • Kandidaterne bliver valgt for en toårig periode. Bliver man valgt ved landsrådsvalget 2018, løber posten derfor frem til efteråret 2020.

Yderligere oplysninger: Maiken Riis Friberg, kommunikationschef i Coops foreningssekretariat, mobil: 2617 5933, maiken.friberg@coop.dk

Illustration vedhæftet: Collage af elleve medlemmer af Coops landsråd, som indgår i Coops opstillingskampagne. Foto af Hung Tien Vu og grafik af Ulrik Skjold Andersen.

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk