Valg om hjørnet i Coop

I Coop er det medejerne, der bestemmer, og de har nu mulighed for at blive opstillet til valget til Coops øverste myndighed landsrådet gennem de lokale bestyrelser i Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli’- og LokalBrugsen.

I Coops landsråd kan engagerede medlemmer få indflydelse på centrale indsatsområder i Coop om bæredygtigt, ansvarligt forbrug og produktion, miljø- og fødevaresikkerhed, fremtidens madkultur, lokalt engagement og i hvilken retning, Coop skal gå, i en virkelighed med ændringer i forbrugsmønstrene og skærpet konkurrence på dagligvareområdet.

”Medlemsdemokratiet og andelstanken er hele fundamentet i Coop. Det er med til at sikre, at vi hele tiden udvikler os i tråd med medlemmernes behov og sætter barren højt for vores arbejde - ikke bare når det kommer til kvalitet og service, men også, så vi vedbliver at være en foregangsorganisation. Det er vigtigt, at vi kan skabe den bedst mulige hverdag for vores medlemmer og give noget tilbage til samfundet,” siger Lasse Bolander, der er formand for Coop.

”Derfor håber jeg, at rigtig mange engagerede medlemmer har lyst til at være med i Coops landsråd og stille op til det kommende valg. Vi har brug for en så bred repræsentation som muligt, og nu er chancen der for at være med,” siger formanden, der selv for nylig blev genvalgt af Coops landsråd efter en intens valgkamp. Alle danskere, der er medlem af Coop, kan søge om at blive opstillet til Coops landsråd, der træffer beslutninger om de overordnede linjer i Coops udvikling, og er Coops øverste myndighed. Interesserede medlemmer skal henvende sig til bestyrelsen i deres lokale butik allerede nu. Det er den enkelte butiks- eller brugsforeningsbestyrelse, der afgør, hvem der opstilles til valget. Man kan læse mere på coop.dk/stilmigop

Hvor og hvornår foregår valget:

• Fra den 13. august er det muligt at blive opstillet som kandidat til Coops landsråd via ens tilhørsbutik. 50 af landsrådets 124 pladser er på valg til efteråret. Opstillingsperioden slutter den 6. september.
  •
  • Landsrådsvalget forløber som et særskilt valg i hvert af Coops ti distrikter i Danmark. Alle bestyrelser i foreningen kan opstille tre kandidater fra deres eget distrikt til afstemningen om at blive medlem af landsrådet. Efterfølgende vil kandidaterne blive opstillet på en online valgside, hvor de har mulighed for at præsentere sig selv. Se mere på coopforum.dk/landsraadsvalg.
  • Selve afstemningen foregår fra den 28. september til 5. oktober 2018. Her er det også bestyrelserne i hvert distrikt, der kollektivt bruger deres stemmeret. Valgresultatet bliver offentliggjort den 5. oktober 2018.
  • Kandidaterne bliver valgt for en toårig periode. Bliver man valgt ved landsrådsvalget 2018, løber posten derfor frem til efteråret 2020.

Yderligere oplysninger: Maiken Riis Friberg, kommunikationschef i Coops foreningssekretariat, mobil: 2617 5933, maiken.friberg@coop.dk

Illustration vedhæftet: Collage af elleve medlemmer af Coops landsråd, som indgår i Coops opstillingskampagne. Foto af Hung Tien Vu og grafik af Ulrik Skjold Andersen.

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse

Som den første landsdækkende kæde i Danmark tilbyder Fakta fra 10. september sine kunder en klimavenlig og genanvendelig bærepose. Den nye pose er plantebaseret, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget CO2, imens de voksede, og derfor er poserne klimavenlige. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. Fakta vil fortsat også sælge den almindelige bærepose, der er 80 procent genanvendelig. Men den nye biopose sælges til samme pris, som den almindelige, 2,75 kr. ”Vi vil gerne gøre det lettere for vores kunder at være mere klimavenlige, når de handler i Fakta, uden at det skal koste dem ekstra. Vi ved, at omtanke for miljø og klima spiller en stadig større rolle for kunderne,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen, Fakta. Fakta har gennem det seneste år styrket sin po