Valdemars-march dedikeret til Dannebrog

Det frivillige 8. Regiments Musikkorps, der har garnison på Kastellet i København, uropfører marchen ”Under Valdemarsfanen” ved kastelkoncerten den 12. juni.

Dannebrogs 800 års-jubilæumsfestivitas hen over 2019 indeholder mange facetter. Som et lille, men smukt kuriosum har Mogens Ahrensburg Gaardbo fra 8. Regiments Musikkorps komponeret marchen ”Under Valdemarsfanen”, der bliver uropført ved kastelkoncerten onsdag den 12. juni kl. 1900.

Ifølge komponisten er marchen tilegnet Danmarks-Samfundet i respekt for det store arbejde, som foreningen udfører for at værne om nationalsymbolet Dannebrog.

– I indledningen er der en lille citat fra ”Fanemarchen”. I næste del er der citater fra ”Der er ingenting, der maner”, mens der i sidste del er et citat fra ”Vift stolt på Codans bølge”. Hermed har jeg i marchen henvist til tre af vores store flagsange, uddyber Mogens Ahrensburg Gaardbo.

Marchen er arrangeret for messingblæsere og kan dermed spille af såvel 8. Regiments Musikkorps som af Søværnets Tamburkorps og Slesvigske Musikkorps.

I forbindelse med uropførelsen får Danmarks-Samfundets landsnæstformand Søren Ib Cruys-Bagger overrakt partituret til marchen.

8. Regiments Musikkorps er et frivilligt korps, der tilstræber at imitere et dansk regimentsmusikkorps fra perioden 1880 til 1950. Dette gælder såvel repertoire som uniformer.

.

Kontakt:
Leif Mortensen
Telefon 21923055
Mail: lm@mkmedier.dk

Landsdækkende Dannebrog 800-udstilling på turné6.6.2019 12:28:41 CESTPressemeddelelse

Et af elementerne i forbindelse med Danmarks-Samfundets projekt Dannebrog 800 er en øget lokal indsats omkring synliggørelse af det landsdækkende arrangement. På den baggrund turnerer et stort antal informative udstillingssæt hen over Dannebrogs jubilæumsår i det ganske land. Ud over lokale og regionale messer og udstillingsevents har mange biblioteker også sagt ja til at opstille udstillingerne som en vidensservice til brugerne. Blandt bibliotekerne er Langeland Bibliotek i Rudkøbing. – Vi har netop etableret udstillingen, som efter planen skal være på plads i hele juni måned, siger Vibeke Næsborg, der samtidig glæder sig over udstillingens historiske fortælling om myten om det danske nationalsymbol, der de facto er verdens ældste nationalflag. Myten om Dannebrog startede den 15. juni 1219, hvor Valdemar 2. Sejr under slaget ved Lyndanisse i Estland ifølge legenden fik hjælp af et rødt banner med et hvidt kors, der fra himlen dalede ned over de trængte danske stridsstyrker. Tegnet fra