Vågne naboer er julens bedste tyverialarm

INDBRUD: I disse dage er der travlhed på alle fronter - også for indbrudstyvene. De benytter sig af stilheden på juletomme villaveje til at gå på rov. Som naboer skal vi hjælpe hinanden med at holde tyvene ude i julen, lyder opfordringen fra GF Forsikring, der kan bekræfte, at indbrudsanmeldelserne stiger i dagene omkring jul og nytår.

TOMME VEJE LOKKER UBUDNE GÆSTER: Hold øje med naboens hjem - og få naboen til at holde øje med dit, lyder rådet fra GF Forsikring

- Selvfølgelig kan man selv gøre meget for at forebygge indbrud, og det anbefaler vi også, at man gør, men her i jule- og nytårstiden vil vi gerne slå et slag for, at man som naboer faktisk er hinandens allerbedste tyverialarm, fortæller skadedirektør hos GF Forsikring, Per Haulund.

GF Forsikring oplevede i 2016 en stigning i indbrud i december på knap 38 % sammenlignet med det gennemsnitlige antal indbrud i årets øvrige måneder. Og stigningen fra november alene til december var på 15,3 %.

Tallene fra GF Forsikring bekræfter dermed tendensen i forsikringsbranchen. Årets største højtid er også højsæson for indbrud. En af forklaringerne er, at kombinationen af mørke og af huse uden nogen hjemme i mange timer - og måske dage - giver gode arbejdsforhold for tyvene.

Kom indbrudstyvene i forkøbet
Nabohjælp er og bliver det bedste værn mod indbrud, det slår undersøgelser fra bl.a. Det Kriminalpræventive Råd fast. Faktisk kan det nedbringe antallet af indbrud med helt op til 25 procent. Derfor er det en god ide at pleje det gode naboskab året rundt, ikke mindst til jul.

- Har I ikke allerede nu en aftale på vejen om at holde et våget øje med hinandens hjem, så brug julen som en anledning til at skabe kontakt, lyder forslaget fra Per Haulund og fortsætter:

- Ring på, eller inviter de nærmeste naboer på en omgang æbleskiver og find ud af, hvilke planer de har for julen og nytåret. På den måde kommer I indbrudstyvene i forkøbet, fordi I får styr på, hvem der bør komme og gå på vejen i juleferien, og hvem der ser mystiske ud og fortjener "et tjek". For er der noget som tyvebander ikke bryder sig om, så er det at blive hilst på.

Hjælp naboen med "at være hjemme"
Udover at holde øje et vågent øje med, hvem der bevæger sig rundt i nabolaget, så er konkrete råd også at parkere sin bil i naboens indkørsel, sørge for at køre skraldespanden ud og ind og at rydde sne og salte, hvis det bliver aktuelt.

- Tyven skal simpelthen blive i tvivl om, der nogen hjemme eller ej, og det kan man som naboer hjælpe hinanden med at sørge for.

-Det er godt at gøre noget selv for at forebygge indbrud, men det er endnu bedre at slå sig sammen med naboen - og det gælder i øvrigt hele året, ikke kun i julen, slutter skadedirektøren hos GF Forsikring.

Sådan er du en god nabo

• Forær dine naboer et tænd og sluk-ur i julegave, hvis de ikke allerede har et, og tilbyd din hjælp som levende tyverialarm hvis de rejser væk i julen.
  • Gå en runde om naboens hus, når du alligevel er ude med hund eller skraldespand for at tjekke om alle døre og vinduer er lukket forsvarligt.
  • Parker din bil i indkørslen, eller smid din cykel foran døren.
  • Kør skraldespanden ud og ind igen, og tøm postkassen for de værste reklamer og aviser.
  • Bliver det sne eller frost, så ryd også sne hos din nabo og strø salt. Lav fodspor fra dørene og hen til fx skraldespand og fuglefoderbræt - og byg måske en snemand på naboens græsplæne.
  • Udveksle telefonnummer med dine naboer, og lav en sms-kæde.