Vær opmærksom, hvis du sætter dit sommerhus i vinterhi

Vinteren nærmer sig med hastige skridt, og det får mange til at lukke sommerboligen ned for en stund. De kolde og fugtige måneder er dog store skadessyndere for de sæsonprægede huse. Ved at følge et par enkle råd, kan man dog gøre risikoen for skader meget mindre.

De lune aftener og gode minder fra landets sommer- og fritidsboliger er så småt ved at nå deres ende for denne sæson. Døgnets solskinstimer falder drastisk og det samme gør temperaturen.

Den faldende temperatur er én af årsagerne til, at mange sætter deres sommerbolig i vinterhi. Men kombinationen af dalende temperaturer og tomme huse kan desværre være en magnet for både kedelige skader, indbrudstyve og andre ubudne gæster.

Det er derfor vigtigt at tømme boligen for lokkemad og rør for vand, lyder det fra og Kenneth Jørgen Wolstrup, som er ansvarlig for Data- og Videnscenter for Forhindring hos Danmarks største medlemsejede forsikringsselskab, LB Forsikring:

“For at passe bedst muligt på sin sommerbolig, er det vigtigt at tømme vandrør, så man undgår frostsprængninger. Skabe og køleelementer skal også være fri fra madrester, så man undgår at lokke ubudne gæster til sin bolig, mens man er væk”, lyder det fra Kenneth Wolstrup.

De forhøjede elpriser kan være en brik i spillet til, hvorfor folk kan vælge at nedprioritere varme i sommerhuset. En for stor besparelse på varme kan dog ende med at koste dyrt, hvis der opstår skader, lyder det fra Kenneth Wolstrup:

“Selvom det kan virke fristende at spare på varmen i sit sommerhus, kan det lede til store skader i boligen. Selvom man har tømt sine vandrør, kan der sidde vandrester tilbage, der kan få røret til at sprænges, når der kommer frost. Det er derfor vigtigt, at man opvarmer sin bolig til en passende temperatur til at undgå skader”, siger Kenneth Wolstrup.

Pas godt på din brændestabel

Det kløvede brænde er i høj kurs for tiden og derfor også et fristende mål for de langfingrede. Det er af den grund en god ide at tænke en ekstra gang over, hvordan man opbevarer sin brændestabel:

“Priserne på blandt andet brænde stiger drastisk for tiden og er i den grad en mangelvare. Det er derfor vigtigt at opbevare sit brænde forsvarligt, så man bedst muligt undgår at få det stjålet - f.eks. ved at dække det til eller at lægge det i et aflåst skur”, lyder det fra Kenneth Wolstrup.

Sommerboligen skal klædes godt på både udendørs og indendørs, så den er klar til vinteren.

LB Forsikring kommer her med gode råd til at undgå skader på sommerboligen hen over vinteren:

Gennemgå huset indendørs:

• Opvarm dit hus - så vandrørene holdes frostfri og den værste fugt holdes ude.
  • Sluk for alle elektriske apparater og tag strømstikket ud af kontakten - så undgår du skader ved lynnedslag.
  • Fjern fødevarer fra skabe, køleskab og fryser - så du undgår skadedyr.

Udendørs:

• Tjek, om taget er tæt.
  • Tjek tagrenderne – fjern blade og skidt, og tjek for huller.

I haven:

• Pak havemøblerne væk, lås eventuelt større ting forsvarligt fast og dæk dem til med en presenning.
  • Beskær høje træer - så undgår du væltede træer eller stormskader på dit eller naboens hus.

Hvis du ikke kan sikre dig, at du holder hus og vandrør frostfri, er det vigtigt at huske:

• Fjern de ting, der ikke kan tåle frost og fugt.
  • Luk for vandet på hovedhanen.
  • Tøm vandet af vandvarmer, opvaskemaskine, vaskemaskine, toiletterne, cisterne og alle rør - så du undgår frostsprængninger.

Beskyt din brændestabel

• Sørg for hurtigt at fjerne leveringer af brændsel fra fortovet.
  • Placer dit brændsel et uforstyrret sted på din grund, sådan at det ikke er synligt fra vejen.
  • Lås om muligt dit brændsel inde.