EjendomDanmark

Vær obs på nye regler for fremleje

Fredag træder nye regler for fremleje af både værelser og lejligheder i kraft. Det er derfor vigtigt, at alle lejere har sat sig godt ind i de nye regler, før de lejer værelser eller hele lejemål videre. Der er blandt andet øget risiko for bøder.

Måske er der et ekstra værelse ledigt i lejligheden – måske skyldes det noget andet. Uagtet grunden er det dog vigtigt for alle lejere at vide, at der fra den 1. juli gælder nye regler for fremleje.

”De nye regler er skabt for at styrke retssikkerheden for fremlejetagere – det er dem, der lejer gennem en anden lejer. Deres retsstilling har været udfordret, og de har i nogle tilfælde haft svært ved eksempelvis at få depositum tilbage fra deres fremlejegiver; altså den lejer, der i praksis fungerer som deres udlejer,” siger Lena Hartmann, juridisk direktør hos EjendomDanmark.

En af de store ændringer er, at det ikke længere er muligt at opkræve forudbetalt leje for en længere periode end opsigelsesperioden. For værelser i udlejers egen bolig er den periode en måned, og dermed kan lejere, der videreudlejer et rum i boligen, ikke længere kræve tre måneders forudbetalt leje.

”Det giver i virkeligheden god mening. Tanken med den forudbetalte leje er nemlig, at lejer kan bo den op i sin opsigelsesperiode. Det er dog stadig muligt at kræve tre måneders leje i depositum – uanset om du fremlejer et værelse eller et helt lejemål,” siger Lena Hartmann.

Grænse for ventetid

Der er desuden sat en tidsgrænse for, hvornår depositum og eventuel forudbetalt husleje skal være betalt tilbage til fremlejetager – og der er risiko for bøder, hvis fristen ikke overholdes.

Det skal alle, der fremlejer hele eller dele af deres lejemål, også være opmærksomme på:

”Der er en tidsfrist på seks uger. Det er den grænse, som lejer skal have afregnet depositum og forudbetalt leje indenfor, når fremlejeforholdet er ophørt," siger Lena Hartmann og fortsætter:

"Tidligere var der ingen frist, og det kombineret med, at bestemmelsen samtidig er blevet bødebelagt, styrker de lejere, der lejer af andre lejere. Samtidig er det noget, som de oprindelige lejere skal være meget opmærksomme på at efterleve, hvis de vil undgå alvorlige konsekvenser."

Værktøjer til den oprindelige udlejer

Der har desuden været en tredje part, der ofte har stået magtesløs tilbage, når et lejeforhold mellem lejer og fremlejetager er gået galt: Nemlig den egentlige udlejer.

”Der er nu givet værktøjer, hvor de får mulighed for at gribe ind, hvis deres lejere bevæger sig ned af et uhensigtsmæssigt spor. Tidligere har det været sådan, at så længe lejeren ikke har misligholdt sit eget lejeforhold, så har der ikke været mulighed for at gøre noget fra udlejers side – nu er der skabt er vindue for at gribe ind, hvis en lejer gentagende gange bryder reglerne,” siger Lena Hartmann.

Hun henviser til, at udlejer fremover får mulighed for at opsige det oprindelige lejeforhold, hvis lejeren ikke overholder reglerne i fremlejeforholdet og får påbud fra huslejenævnet to eller flere gange.

Information om EjendomDanmark

EjendomDanmark
Vester Farimagsgade 41

+45 33 12 03 30https://ejd.dk/

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85 % af det professionelle ejendomsmarked, som understøtter flere end 130.000 arbejdspladser i Danmark og bidrager til BNP med 140 mia. kr. om året. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.

Følg pressemeddelelser fra EjendomDanmark

Flere pressemeddelelser fra EjendomDanmark