Vær med, når vi sammen redder maden

Tirsdag den 29. september er det Danmarks Nationale Madspildsdag. Det fejrer Wefood med masser af tilbud og gode madspildstips til kunderne.

Foto: Martin Schubert

’Danmark redder maden’ er overskriften, når Miljø- og Fødevareministeriet sammen med en række samarbejdspartnere går til kamp mod madspild. Det sker tirsdag den 29. september 2020 på FN’s Internationale Madspildsdag – som nu også bliver Danmarks Nationale Madspildsdag.

I Wefood, Folkekirkens Nødhjælps madspildsbutikker, markeres dagen med gode tilbud og gaver til kunderne. Wefood sælger varer, som mange almindelige supermarkeder ofte kasserer. Men varer, som ingenting fejler. Butikkerne drives af frivillige, og alt overskuddet går til at bekæmpe sult i verdens fattigste lande.

”Sidste år reddede vi 250 tons mad i vores butikker, og i år bliver tallet endnu større. Så kom og vær med til at fejre dagen med os. I dagens anledning sælger vi alle varer i butikken til halv pris - lige fra specialøl til bageudstyr. Derudover vil de mange frivillige, der driver butikkerne, dele flotte madspildsplakater ud til kunderne,” siger Jan-Martin Mikkelsen, der er ansvarlig for Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.

På Madspildsdagen sætter Wefood fokus på alt det, vi kan gøre for at forhindre at gode varer ender i skraldespanden. I Danmark er vi allerede godt på vej! I dag smider vi langt mindre mad ud, end vi gjorde for bare ti år siden, og det kan vi godt være stolte af. Men der er stadig meget, vi kan gøre i kampen mod madspild. Hvert eneste år smider vi 700.000 tons spiseligt mad ud i Danmark. Det sker, mens 871 millioner mennesker sulter verden over. Derudover er madspild dyrt for vores samfund og for klimaet.

”En af de mest effektive og nemmeste måder at nedsætte dit klimaaftryk på er faktisk at mindske dit madspild. Det skyldes, at madspild står for hele syv procent af verdens drivhusgasser, og hvis madspild var et land, ville det rent faktisk være det tredje mest CO2-udledende land i verden,” siger Jan-Martin Mikkelsen.

Læs mere på Wefood.dk

Folkekirkens Nødhjælp driver følgende fem Wefood-butikker:

Wefood Amager
Amagerbrogade 151, København S

Wefood Nørrebro
Nørrebrogade 58, København N

Wefood Sydhavnen
Borgbjergsvej 11, 2450 København

Wefood Tingbjerg
Ruten 6D, 2700 Brønshøj

Wefood Aarhus
Vesterbro Torv 1A, 8000 Aarhus C

Foto: Martin Schubert

2019 blev det dødeligste år for verdens nødhjælpsarbejdere23.9.2020 13:07:25 CESTPressemeddelelse

Krigszonerne verden over breder sig, og krigene bliver mere og mere voldelige. 75 år efter FN blev dannet med målet om at sikre international fred, estimerer selvsamme organisation, at hele 168 millioner mennesker har brug for humanitær hjælp. Samtidig med at de humanitære behov vokser, bliver nødhjælpsarbejdere i højere grad direkte militære mål i krigens rædsler. Sådan blev 2019 det dødeligste år for nødhjælpsarbejdere. 484 nødhjælpsarbejdere blev ofre for større angreb. 142 med dødelig udgang, 234 blev hårdt sårede og 124 blev kidnappet. Som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp mærker Birgitte Qvist-Sørensen, hvordan nettes strammes om den organisation, hun står i spidsen for: ”I 2019 var vi nødt til at evakuere medarbejdere i Syrien, Congo, Sydsudan og Libyen, fordi de var i risiko for at blive fanget i kamphandlinger eller i risiko for at blive direkte militære mål” Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen er det tydeligt, at nødhjælpsarbejdere ikke er fredet i krigen på samme måde, som

Danskere og nordmænd bakker massivt op om hjælp til Libanon13.8.2020 09:49:16 CESTPressemeddelelse

Eksplosionen i Beirut har startet en humanitær krise – ikke kun for de 300.000 mennesker, der mærkede eksplosion på egen krop og mistede deres hjem. De massive ødelæggelser rammer også dem, der lever en usikker tilværelse i de libanesiske flygtningelejre. Ja, helt ind på syriske slagmark vil eksplosionen give genklang i form af mangel på fødevarer, medicin og andre basale fornødenheder. Den voldsomme eksplosion har forvandlet havnen i Beirut til et bombekrater. Og det var her, 80 procent af Libanons importvarer kom ind i landet. At fragtskibe ikke kan lægge til i havnen, har betydning for millioner af menneskeliv i det lille land, som importerer mere end 50 procent af sine fødevarer. Samtidig modtog havnen også størstedelen af den nødhjælp, der skal videre til Syrien. Sympati med libaneserne Libanon har brug for hjælp, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, oplever organisationen, at danskerne viser stor sympati med libaneserne i form af donationer.