Vær med, når vi sammen redder maden

Tirsdag den 29. september er det Danmarks Nationale Madspildsdag. Det fejrer Wefood med masser af tilbud og gode madspildstips til kunderne.

Foto: Martin Schubert

’Danmark redder maden’ er overskriften, når Miljø- og Fødevareministeriet sammen med en række samarbejdspartnere går til kamp mod madspild. Det sker tirsdag den 29. september 2020 på FN’s Internationale Madspildsdag – som nu også bliver Danmarks Nationale Madspildsdag.

I Wefood, Folkekirkens Nødhjælps madspildsbutikker, markeres dagen med gode tilbud og gaver til kunderne. Wefood sælger varer, som mange almindelige supermarkeder ofte kasserer. Men varer, som ingenting fejler. Butikkerne drives af frivillige, og alt overskuddet går til at bekæmpe sult i verdens fattigste lande.

”Sidste år reddede vi 250 tons mad i vores butikker, og i år bliver tallet endnu større. Så kom og vær med til at fejre dagen med os. I dagens anledning sælger vi alle varer i butikken til halv pris - lige fra specialøl til bageudstyr. Derudover vil de mange frivillige, der driver butikkerne, dele flotte madspildsplakater ud til kunderne,” siger Jan-Martin Mikkelsen, der er ansvarlig for Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.

På Madspildsdagen sætter Wefood fokus på alt det, vi kan gøre for at forhindre at gode varer ender i skraldespanden. I Danmark er vi allerede godt på vej! I dag smider vi langt mindre mad ud, end vi gjorde for bare ti år siden, og det kan vi godt være stolte af. Men der er stadig meget, vi kan gøre i kampen mod madspild. Hvert eneste år smider vi 700.000 tons spiseligt mad ud i Danmark. Det sker, mens 871 millioner mennesker sulter verden over. Derudover er madspild dyrt for vores samfund og for klimaet.

”En af de mest effektive og nemmeste måder at nedsætte dit klimaaftryk på er faktisk at mindske dit madspild. Det skyldes, at madspild står for hele syv procent af verdens drivhusgasser, og hvis madspild var et land, ville det rent faktisk være det tredje mest CO2-udledende land i verden,” siger Jan-Martin Mikkelsen.

Læs mere på Wefood.dk

Folkekirkens Nødhjælp driver følgende fem Wefood-butikker:

Wefood Amager
Amagerbrogade 151, København S