Vær med, når DI stiller skarpt på de ejerledede og familieejede virksomheder

Når DI spørger medlemmerne, siger tre ud af fire, at de enten er ejerledede eller familieejede, og mere end hver tredje af de fuldtidsansatte i DI’s virksomheder går på arbejde i en ejerledet eller familieejet virksomhed.

Ejerledede og familieejede virksomheder udgør en helt særlig organisationsform, fordi det typisk er svært at skelne mellem ejerne og virksomheden – de kan være mere eller mindre smeltet sammen til ét.

Ejerlederen er typisk en hårdtarbejdende ildsjæl, der ofte stiller hele sin person til rådighed for virksomheden døgnet rundt. Og det giver afkast: I gennemsnit opnår de ejerledede og familieejede virksomheder et større afkast end øvrige virksomheder.

Men selvom de er gode til at tjene penge, kniber det på en række områder: Den værdi, der skabes pr. medarbejder, er typisk mindre, de eksporterer ikke så ofte som øvrige virksomheder og er typisk mindre i størrelse. Er det bare sådan, det er, eller kan denne kerne i dansk erhvervsliv styrkes yderligere? Potentialet er enormt.

Pressen inviteres til:
Når ejerskab og virksomhed smelter sammen
Torsdag den 12. april 2018, kl. 9.30
Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V

Der vil blive stillet skarpt på de ejerledede og familieejede virksomheders markante bidrag til dansk økonomi. Hør CEO Marianne Strauss, fra Nordsjællands Metalstøberi, CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S, og CEO Helle Bobach fra Bobach Stålentreprise samt en række andre succesfulde virksomheder.

Bliv også klogere på, hvordan disse virksomheder egentlig opnår deres succes, når Niels Bohr professor Morten Bennedsen fortæller om sin mangeårige forskning.

Vi spørger også politikerne, hvordan de vil sikre de bedste rammevilkår. Finansminister Kristian Jensen og erhvervsminister Brian Mikkelsen giver svar på tiltale, og folketingspolitikerne Thomas Jensen (S), Torsten Schack Pedersen (V) og Andreas Steenberg (R) deltager i en debat om samme emne.

Se hele programmet her

Yderligere oplysninger og tilmelding til konferencen: Pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf. 28301544 e-mail jofs@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae