Vær med, når DI stiller skarpt på de ejerledede og familieejede virksomheder

Når DI spørger medlemmerne, siger tre ud af fire, at de enten er ejerledede eller familieejede, og mere end hver tredje af de fuldtidsansatte i DI’s virksomheder går på arbejde i en ejerledet eller familieejet virksomhed.

Ejerledede og familieejede virksomheder udgør en helt særlig organisationsform, fordi det typisk er svært at skelne mellem ejerne og virksomheden – de kan være mere eller mindre smeltet sammen til ét.

Ejerlederen er typisk en hårdtarbejdende ildsjæl, der ofte stiller hele sin person til rådighed for virksomheden døgnet rundt. Og det giver afkast: I gennemsnit opnår de ejerledede og familieejede virksomheder et større afkast end øvrige virksomheder.

Men selvom de er gode til at tjene penge, kniber det på en række områder: Den værdi, der skabes pr. medarbejder, er typisk mindre, de eksporterer ikke så ofte som øvrige virksomheder og er typisk mindre i størrelse. Er det bare sådan, det er, eller kan denne kerne i dansk erhvervsliv styrkes yderligere? Potentialet er enormt.

Pressen inviteres til:
Når ejerskab og virksomhed smelter sammen
Torsdag den 12. april 2018, kl. 9.30
Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V

Der vil blive stillet skarpt på de ejerledede og familieejede virksomheders markante bidrag til dansk økonomi. Hør CEO Marianne Strauss, fra Nordsjællands Metalstøberi, CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S, og CEO Helle Bobach fra Bobach Stålentreprise samt en række andre succesfulde virksomheder.

Bliv også klogere på, hvordan disse virksomheder egentlig opnår deres succes, når Niels Bohr professor Morten Bennedsen fortæller om sin mangeårige forskning.

Vi spørger også politikerne, hvordan de vil sikre de bedste rammevilkår. Finansminister Kristian Jensen og erhvervsminister Brian Mikkelsen giver svar på tiltale, og folketingspolitikerne Thomas Jensen (S), Torsten Schack Pedersen (V) og Andreas Steenberg (R) deltager i en debat om samme emne.

Se hele programmet her

Yderligere oplysninger og tilmelding til konferencen: Pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf. 28301544 e-mail jofs@di.dk

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli