Vær med, når DI stiller skarpt på de ejerledede og familieejede virksomheder

Når DI spørger medlemmerne, siger tre ud af fire, at de enten er ejerledede eller familieejede, og mere end hver tredje af de fuldtidsansatte i DI’s virksomheder går på arbejde i en ejerledet eller familieejet virksomhed.

Ejerledede og familieejede virksomheder udgør en helt særlig organisationsform, fordi det typisk er svært at skelne mellem ejerne og virksomheden – de kan være mere eller mindre smeltet sammen til ét.

Ejerlederen er typisk en hårdtarbejdende ildsjæl, der ofte stiller hele sin person til rådighed for virksomheden døgnet rundt. Og det giver afkast: I gennemsnit opnår de ejerledede og familieejede virksomheder et større afkast end øvrige virksomheder.

Men selvom de er gode til at tjene penge, kniber det på en række områder: Den værdi, der skabes pr. medarbejder, er typisk mindre, de eksporterer ikke så ofte som øvrige virksomheder og er typisk mindre i størrelse. Er det bare sådan, det er, eller kan denne kerne i dansk erhvervsliv styrkes yderligere? Potentialet er enormt.

Pressen inviteres til:
Når ejerskab og virksomhed smelter sammen
Torsdag den 12. april 2018, kl. 9.30
Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V

Der vil blive stillet skarpt på de ejerledede og familieejede virksomheders markante bidrag til dansk økonomi. Hør CEO Marianne Strauss, fra Nordsjællands Metalstøberi, CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S, og CEO Helle Bobach fra Bobach Stålentreprise samt en række andre succesfulde virksomheder.

Bliv også klogere på, hvordan disse virksomheder egentlig opnår deres succes, når Niels Bohr professor Morten Bennedsen fortæller om sin mangeårige forskning.

Vi spørger også politikerne, hvordan de vil sikre de bedste rammevilkår. Finansminister Kristian Jensen og erhvervsminister Brian Mikkelsen giver svar på tiltale, og folketingspolitikerne Thomas Jensen (S), Torsten Schack Pedersen (V) og Andreas Steenberg (R) deltager i en debat om samme emne.

Se hele programmet her

Yderligere oplysninger og tilmelding til konferencen: Pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf. 28301544 e-mail jofs@di.dk

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og