Vær med, når DI stiller skarpt på de ejerledede og familieejede virksomheder

Når DI spørger medlemmerne, siger tre ud af fire, at de enten er ejerledede eller familieejede, og mere end hver tredje af de fuldtidsansatte i DI’s virksomheder går på arbejde i en ejerledet eller familieejet virksomhed.

Ejerledede og familieejede virksomheder udgør en helt særlig organisationsform, fordi det typisk er svært at skelne mellem ejerne og virksomheden – de kan være mere eller mindre smeltet sammen til ét.

Ejerlederen er typisk en hårdtarbejdende ildsjæl, der ofte stiller hele sin person til rådighed for virksomheden døgnet rundt. Og det giver afkast: I gennemsnit opnår de ejerledede og familieejede virksomheder et større afkast end øvrige virksomheder.

Men selvom de er gode til at tjene penge, kniber det på en række områder: Den værdi, der skabes pr. medarbejder, er typisk mindre, de eksporterer ikke så ofte som øvrige virksomheder og er typisk mindre i størrelse. Er det bare sådan, det er, eller kan denne kerne i dansk erhvervsliv styrkes yderligere? Potentialet er enormt.

Pressen inviteres til:
Når ejerskab og virksomhed smelter sammen
Torsdag den 12. april 2018, kl. 9.30
Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V

Der vil blive stillet skarpt på de ejerledede og familieejede virksomheders markante bidrag til dansk økonomi. Hør CEO Marianne Strauss, fra Nordsjællands Metalstøberi, CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S, og CEO Helle Bobach fra Bobach Stålentreprise samt en række andre succesfulde virksomheder.

Bliv også klogere på, hvordan disse virksomheder egentlig opnår deres succes, når Niels Bohr professor Morten Bennedsen fortæller om sin mangeårige forskning.

Vi spørger også politikerne, hvordan de vil sikre de bedste rammevilkår. Finansminister Kristian Jensen og erhvervsminister Brian Mikkelsen giver svar på tiltale, og folketingspolitikerne Thomas Jensen (S), Torsten Schack Pedersen (V) og Andreas Steenberg (R) deltager i en debat om samme emne.

Se hele programmet her

Yderligere oplysninger og tilmelding til konferencen: Pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, tlf. 28301544 e-mail jofs@di.dk

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.