Vær med i jagten på 140 millioner flasker og dåser

En flaske er ikke bare en flaske. I den kommende tid kan netop din pantflaske eller -dåse være det, der udløser en præmie næste gang du panter. Dansk Retursystem lancerer nu en klimakampagne for at få fat i de 140 mio. tomme flasker og dåser, som i øjeblikket ikke bliver genanvendt. Når du panter, kan du samtidig vinde.

Med sin nye klimakampagne sætter Dansk Retursystem jagten i gang for at finde de ca. 140 millioner tomme flasker og dåser, som i dag ikke bliver genanvendt. Der er nemlig store miljømæssige gevinster ved at sikre, de ikke går til spilde. Midlet er en kampagne og konkurrencen ’Det nationale Pantspil’, der begynder den 22. august. Pantspillet giver alle danskere mulighed for at vinde en af de flotte præmier, blot ved at returnere deres pantflasker eller -dåser i automater og til salgssteder i hele landet.

Det er selv sagt rigtig godt for miljøet, energiforbruget og jordens ressourcer at indlede jagten på de 140 millioner flasker og dåser Administrerende direktør Lars Krejberg Petersen mener, at der er behov for at få det hele med:

”Når vi taler om jordens ressourcebeholdning og klimaudfordringer, så tæller hver handling. Derfor betyder det noget, at man afleverer sine flasker og dåser. Ryger de i skraldespanden er de tabt. Bliver de i stedet i pantsystemet, er det en gevinst for os alle.”

Kampagnefilmen, der er med til at sætte konkurrencen i gang, rummer en ny og mere alvorlig tone. Linjerne er trukket skarpere op.

”Vi har skærpet tonen for at minde om alvoren i klimaudfordringerne, og vi er selvfølgelig klar over, at vi ikke kan redde verden udelukkende ved at genanvende flasker og dåser. Men budskabet er, at selv hvis du ikke vinder, så vinder miljøet. Ja, så vinder vi faktisk allesammen” siger administrerende direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen.

I øjeblikket afleveres 9 ud af 10 tomme flasker og dåser. Det svarer til 1,2 milliarder emballager på et år og gør danskerne til nogle af verdens bedste på området.

Vinderne af ’Det nationale Pantspil’ får mulighed for at kunne køre i en el-bil i et halvt år, komme på weekendophold i Skagen, få en el-cykel, et års forbrug af veganske snacks eller komme på Roskilde Festival.

Kampagnen, der løber frem til den 7. oktober, sættes i gang af en film, der vises på nettet og i en kortere version på tv.

FAKTA:

Det nationale Pantspil kører fra 22. august til 7. oktober 2018.
I kampagnefilmen medvirker Mathilde Passer og Jesper Ole Feit Andersen.

Præmier

En Renault Zoe el-bil i et halvt år
En cykel fra Velorbis
Et weekendophold på Ruths Hotel på Skagen for to personer
Et års forbrug af veganske snacks fra Betterbox
Fire billetter til Roskilde Festivals Clean Out Loud-camp

Målsætning

At få de resterende 140 millioner flasker og dåser med i retursystemet. Det svarer til 10.200 tons råstoffer samt en årlig CO2-udledning for en by på størrelse med Gudhjem.

Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, driver det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Besøg: Indonesien har kig på det danske pantsystem7.12.2018 10:23Pressemeddelelse

En delegation fra Indonesien med deltagere fra både det indonesiske miljøministerium og private organisationer blev i sidste uge vist rundt på Dansk Retursystems fabrik i Hedehusene for at lære om det danske pantsystem. Vivien Radnawati, som er ansvarlig for håndteringen af både almindeligt og farligt affald i Indonesien, fortæller, at noget af det, der gør størst indtryk er, hvordan vi skaber incitament og viden om genanvendelse i Danmark.