Vær med i afstemningen om årets bedste danske bog fra 2020

Fra den 11. marts går det løs igen. Årets bedste danske bogudgivelse i 2020 skal findes. Næstved Bibliotek, Danmarks Biblioteksforening og de danske folkebiblioteker inviterer alle til at deltage i afstemningen om Læsernes Bogpris 2021.
De 10 nominerede forfattere til Læsernes Bogpris 2021

Ti danske udgivelser fra 2020 er nomineret, og frem til den 4. april kan alle stemme på deres helt personlige favorit på www.læsernesbogpris.dk.

De 10 nominerede er:

• Søren R. Fauth: Moloch – en fortælling om mit raseri
• Lone Frank: Størst af alt - om kærlighedens natur
• Henning Jensen: Gennem glasvæggen
• Ida Jessen: Kaptajnen og Ann Barbara
• Birgithe Kosovic: Det, du ikke vil vide
• Iben Mondrup: Tabita
• Stine Pilgaard: Meter i sekundet
• Olga Ravn: Mit arbejde
• Jesper Stein: Rampen
• Karoline Stjernfelt: I morgen bliver bedre – Dronningen

- Læsernes Bogpris skal uddeles for 18. gang, og er nu en ren bibliotekspris. Hvem vinderen skal være, afgøres som altid af landets største ekspertgruppe, nemlig læserne, fortæller formand for Danmarks Biblioteksforening, Steen Bording Andersen (A), som også er kulturudvalgsformand i Aarhus.

- Vi glæder os til at se, hvilken af de 10 nominerede bøger, der løber med æren og de 50.000 kr. Det forgangne år har nemlig mere end nogensinde været et læseår. Corona og nedlukning har betydet, at flere end normalt har haft tid og lyst til at begive sig ud i litteraturens forunderlige verden. Det kan vi se på de voldsomt forøgede udlånstal fra bibliotekernes digitale tjenester som f.eks. eReolen, ligesom vi kan mærke folks sult efter litteratur på de mange ønsker til en snarlig genåbning af bibliotekerne, som vi hele tiden modtager.

På Næstved Bibliotek er det også helt tydeligt, at borgerne savner læsestof. Der er stor interesse for den nye ”bestil og hent” ordning, der startede i denne uge, selvom det jo stadig er et meget beskedent tilbud i forhold til bibliotekets normale drift.

Fakta: Vinderen afsløres på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2021, som afvikles online den 8. april. Læsernes Bogpris uddeles af Danmarks Biblioteksforening sammen med de danske folkebiblioteker. Særlige samarbejdspartnere er Litteratursiden.dk, eReolen og Ordkraft.

De 10 nominerede forfattere til Læsernes Bogpris 2021