Vælgerne vil straffe partier, som forlader pensionsforhandlinger

En ret til tidligere tilbagetrækning betyder langt mere for vælgerne nu end ved det sidste folketingsvalg. Dermed risikerer de partier som ikke er med i en aftale om tidligere tilbagetrækning, at blive straffet af vælgerne. ”Danskerne er blevet klar til at sætte handling bag ønsket om en værdig pension”, siger Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Hver tredje vælger fortæller, at det vil have betydning for deres stemmeafgivelse, om det parti de stemmer på, er med i en aftale om ret tidligere tilbagetrækning.

Danskerne er klar til at straffe de partier, der ikke er med i en aftale om tidligere tilbagetrækning. Det viser en ny undersøgelse lavet af Epinion for FH. Her svarer hver tredje vælger, at det vil have betydning for deres stemmeafgivelse, om det parti de stemmer på, er med i en aftale om ret til tidligere tilbagetrækning.

”Det her bør være et wake up call for Christiansborg! Mange af de mennesker, som vi repræsenterer, signalerer jo, at de kommer til at stemme anderledes, hvis deres partier stikker en kæp i hjulet på forhandlingerne om værdig tilbagetrækning. Befolkningen falder ikke for forsøgene på at få pensionsforhandlingerne til at handle om andre mærkesager”, siger Lizette Risgaard.

Enighed over hele linjen
Ifølge undersøgelsen gør tendensen sig gældende på tværs af politiske skel. Knapt 45 pct. af de socialdemokratiske vælgere lægger vægt på, at partiet er med i en aftale om en ret til tidligere tilbagetrækning, mens det gør sig gældende for 47 pct. af DF’s vælgere og 37 af Nye Borgerliges.

”Det er ikke hver dag, at danskerne på tværs af deres politiske tilhørsforhold er så helt og aldeles enige om en sag. Men det er de, når det gælder retten til, at lønmodtagere, der har knoklet i mange år på arbejdsmarkedet, kan trække sig med værdighed. Det bør politikerne tage meget alvorligt, når de skal i gang med forhandlingerne”, siger Lizette Risgaard.

Fakta om undersøgelsen
Epinion har i juli 2020 spurgt 5.115 personer i alderen 18-75 år om deres helbred, arbejdsforhold og holdning til tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.
Svarene er knyttet til det parti respondenterne har angivet, at de ville stemme på, hvis der var valg i morgen.

Ny aftale om arbejdsfordeling holder hånden under privatansatte året ud31.8.2020 02:50:28 CESTPressemeddelelse

Ny trepartsaftale sikrer lønmodtagere på det private arbejdsmarked bedre mulighed for beskæftigelse resten af året ved at deles om arbejdet. ”Det glæder mig, at vi med denne aftale om arbejdsfordeling kan skabe større tryghed for tusindvis af privatansatte i en utryg tid”, siger Lizette Risgaard, formand for FH om aftalen, der søndag blev indgået mellem FH, DA og regeringen.