Vælg en solcreme til sommerens strandture, der skåner havmiljøet

Kemikalier i visse solcremer skader planter og dyr i havet. Svanemærket er en hjælp til de forbrugere, der vil have hudplejeprodukter uden skadelige stoffer for miljøet, forklarer producent af miljøvenlige solcremer.
Kemikalier i visse solcremer er hårde ved koralrevene, og derfor har flere østater indført restriktioner for brugen af solcreme. Disse kemikalier skader dog også naturen herhjemme i Danmark. Foto: PR.

Solen er hård ved huden om sommeren, og derfor er det ofte nødvendigt at smøre sig ind i solcreme, hvis man tager en svømmetur ved stranden. Til gengæld viser forskning, at kemikalier i visse solcremer er hårde ved koralrevene, og derfor har flere østater indført restriktioner for brugen af solcreme. Men disse kemikalier skader naturen alle steder forklarer biolog og Ph.d. Lone Mikkelsen.

– Det er godt, der kommer opmærksomhed på den skade, kemikalierne i visse solcremer gør på koralrevene, men badeglade danskere skal huske, at disse kemikalier i det hele taget er problematiske for miljøet, også i Danmark. Og ud over, at de kan gøre skade på havets økosystem, så har de også længe været mistænkt for at være hormonforstyrrende. Gå efter Svanemærket, hvor stofferne er forbudt, uddyber Lone Mikkelsen.

Hvis man ønsker at undersøge varedeklarationen på sin solcreme for skadelige stoffer, så har miljøorganisationen Haereticus Environmental Laboratory samlet de kemikalier, der skader havmiljøet, på den såkaldte ”HEL-liste”.

Kig efter miljømærkerne

Da danske Avivir begyndte at producere naturlige hudplejeprodukter for 32 år siden, var der mindre fokus på miljøet blandt danske forbrugere. Siden da er interessen dog steget, og mange forbrugere efterspørger i dag naturlige plejeprodukter, forklarer Jesper Hummeluhr. Men det kan være vanskeligt at finde rundt i junglen af produkter og varedeklarationer. Derfor anbefaler han, at man kigger efter miljømærker som Svanemærket.

Svanemærket er Skandinaviens officielle miljømærke. Svanemærket tillader ikke, at produkter indeholder hormonforstyrrende og allergifremkaldende stoffer samt mikroplast og andre miljøskadelige kemikalier. Derfor skåner man både sin egen hud og naturen, når man vælger et hudplejeprodukt med Svanemærket.

Kemiluppen viser det med småt

Med appen ”Kemiluppen” fra Forbrugerrådet TÆNK kan forbrugeren scanne kosmetik- og hudplejeprodukter for at se, om de indeholder skadelige kemikalier. Produkter tildeles den grønne A-kolbe, hvis det ikke indeholder stoffer, som TÆNK vurderer er problematiske for mennesker eller natur. 370.000 danskere har allerede downloadet appen.

Om man vælger en solcreme mærket med det anerkendte Svanemærke, eller man kigger efter den grønne kolbe i Kemiluppen, så kan man i begge tilfælde tage på stranden med lidt bedre samvittighed, end hvis man havde valgt en variant med skadelige kemikalier, udtaler Jesper Hummeluhr.

Den seneste rapport fra Kræftens Bekæmpelse om danskernes solvaner viser, at danskerne måske skal overveje at bruge solcreme noget oftere. 56 procent af danskerne blev solskoldede på deres sommerferie i 2018.

– Badeglade danskere skal huske, at disse kemikalier er problematiske for miljøet, også i Danmark. Og ud over, at de kan gøre skade på havets økosystem, så har de også længe været mistænkt for at være hormonforstyrrende, udtaler Lone Mikkelsen. Foto: PR.

Avivir producerer solprodukter med aloe vera. Solserien er svanemærket og beskytter og beroliger huden effektivt uden at skade korallerne og havmiljøet. www.avivir.dk