Vælg en erhvervsuddannelse – så er du sikker på job

Om mindre end en måned skal eleverne i 9. og 10. klasse vælge ungdomsuddannelse. Men selv om en erhvervsuddannelse er den sikre vej til job, er der for få, der griber muligheden.

Ny opgørelse fra Dansk Industri (DI) viser ellers, at nyuddannede faglærte kommer hurtigt ud i job. Ledigheden blandt faglærte er kun en tredjedel af ledigheden blandt akademikere i løbet af det første år efter, at de færdiggjorde deres uddannelse. Blandt akademikere er det næsten hver tredje, som går ledig i løbet af det første år efter endt uddannelse, mens det blandt faglærte næsten kun er hver tiende. Og i fag som industrioperatør, tømrer og elektriker er tallet endnu lavere. Senere i livet er jobmulighederne også gode, og ledigheden hos faglærte er generelt lavere end gennemsnitsledigheden.

Alligevel valgte kun 22 procent af de bornholmske unge sidste år en erhvervsuddannelse. Og det er en skam både for de unge og for samfundet, mener formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg:

Vi skal have tallet op. Det er brandærgerligt, at de unge – og deres forældre – ikke er mere opmærksomme på alle de muligheder, man har som faglært. En stor del af de mere end 100 forskellige uddannelsesretninger, der er at vælge imellem, fører til job, hvor man arbejder i spændende virksomheder til en god løn med f.eks. grøn omstilling og klimarigtige løsninger. Og der er mange spændende muligheder i de bornholmske virksomheder.

Faglærte bliver iværksættere
Har man som ung bornholmer en snigende drøm om engang at blive iværksætter, så er en faglært uddannelse en sikker vej. Hver tredje nye virksomhed bliver nemlig skabt af en faglært iværksætter. Det er næsten dobbelt så mange som i grupperne af iværksættere med akademisk uddannelse og mellemlang videregående uddannelse.

- At skabe sit eget og grundlægge sin egen virksomhed er en drøm for mange. Så hvorfor ikke vælge en uddannelse, der giver gode forudsætninger for at tage skridtet? En faglært uddannelse giver et utal af muligheder for at efteruddanne sig, læse videre og blive selvstændig – det er bare at gribe chancen, siger Kenn Kjellberg.

Alle prognoser viser, at manglen på faglærte kun bliver værre de kommende mange år, ikke mindst fordi de store årgange for alvor er på vej på pension. Det risikerer at ramme store dele af samfundet. Hvis ikke der uddannes flere dygtige faglærte medarbejdere, vil det eksempelvis blive meget vanskeligt at komme i mål med de ambitiøse mål på klimaområdet og hele det digitale område.

- Behovet for, at der uddannes flere faglærte, stiger i fremtiden. Og for udviklingen på Bornholm er flere faglærte ganske enkelt en nødvendighed, både for erhvervslivet og for lokalsamfundet. Når de unge lige om lidt skal vælge uddannelsesretning, håber vi derfor, at de tænker både klogt, langsigtet – og faglært. De bornholmske virksomheder står klar med åbne arme til at tage imod dem, både som elever og efter endt uddannelse, lover Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm.

Kontakt:

Formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg, ejer af Victor Vask A/S, telefon 4030 0599
Presserådgiver Lars Bøgeskov, DI, telefon 2236 3138