Vælg en erhvervsuddannelse – den sikre vej til job

Om mindre end en måned skal eleverne i 9. og 10. klasse vælge, hvilken ungdomsuddannelse, de skal i gang med. Men selv om en erhvervsuddannelse er den sikre vej til job, har søgningen stået stille de sidste 10 år – også i hovedstadens kommuner.

Der er store forskelle. Mens 25 procent af Frederikssunds unge sidste år valgte en erhvervsuddannelse efter grundskolen, var det knap 18 procent i Høje Taastrup, 11,4 procent i Allerød og mindre end 3 procent af Gentoftes unge.

- Forskellene er store, mens ens for alle er, at de skal højere op. Det er både ærgerligt og synd, at de unge – og deres forældre – ikke er mere opmærksomme på alle de muligheder, man har som faglært – f.eks. til at gøre en forskel inden for den grønne omstilling. En stor del af de mere end 100 forskellige uddannelsesretninger, der er at vælge imellem, fører tilmed også direkte til job. Og der er et utal af muligheder for at efteruddanne sig, læse videre og blive selvstændig, siger næstformand for DI Hovedstaden Kenneth Aaby Sachse.

Fast arbejde

En ny opgørelse fra DI viser, at de fleste nyuddannede faglærte bliver flået ud i job. Blandt akademikere går næsten hver tredje ledig i løbet af det første år efter endt uddannelse, mens det gælder knap hver tiende faglærte. I fag som industrioperatør, tømrer og elektriker er tallet endnu lavere, og ledigheden er helt i bund.

- De seneste tal viser, at 30 procent af virksomhederne i Hovedstadens rekrutteringsforsøg var forgæves. Og alle prognoser viser, at manglen på faglærte kun bliver værre de kommende mange år, ikke mindst fordi de store årgange for alvor er på vej på pension. Det risikerer at ramme store dele af vores samfund. Hvis ikke vi får flere dygtige faglærte medarbejdere, vil det eksempelvis blive meget vanskeligt at komme i mål med de ambitiøse mål på klimaområdet og hele det digitale område, siger Kenneth Aaby Sachse.

Har man som ung en snigende drøm om engang at blive iværksætter, så er en faglært uddannelse også en sikrere vej. Hver tredje nye virksomhed bliver skabt af en faglært iværksætter. Det er næsten dobbelt så mange som i grupperne af iværksættere med akademisk uddannelse og mellemlang videregående uddannelse.

Næstformand for DI Hovedstaden Kenneth Aaby Sachse, telefon 4027 1111

Presserådgiver Lars Bøgeskov, DI, telefon 2236 3138