Vækstpuljemillioner fra Norlys kommer til gavn i det nordjyske

Norlys Vækstpulje Nyfors har netop bevilliget 2.779.000 kroner til tiltag og aktiviteter, der bringer mennesker sammen i det nordjyske. I alt får 34 projekter glæde af pengene, som blandt andet går til at opgradere faciliteterne på en idrætshøjskole, en pumpestation og i et tilflytterhus.

SE Vækstpulje Nyfors er blevet til Norlys Vækstpulje Nyfors efter fusionen mellem Eniig og SE, der gik sammen og skabte energi- og telekoncernen Norlys i 2019. I det nordjyske har vækstpuljen i august godkendt 34 ansøgninger og bevilgede dermed knap 3 millioner kroner til gode initiativer og projekter.

Nordjyllands Idrætshøjskole, Øland Attrup Pumpestation og Trekronerrådet er blandt de glade modtagere i denne uddelingsrunde.

Nye undervisningsfaciliteter på Nordjyllands Idrætshøjskole

Nordjyllands Idrætsefterskole (NIH) har brug for tidssvarende undervisningsfaciliteter for at være et attraktivt valg, når de unge skal vælge højskole i fremtiden. Da det lokale fitnesscenter, hvor højskolen lejer sig ind, lukker i januar 2022, står NIH uden undervisningsfaciliteter til de elever, der vælger fitness- og styrkeprægede fag. Øvrige højskoler har inden for de seneste år opgradereret eller bygget moderne faciliteter inden for samme område, og derfor ønsker NIH at bygge lignende undervisningsfaciliteter, som kan tiltrække de unge til den nordjyske højskole. Idrætshøjskolen har modtaget 250.000 kr. fra Norlys Vækstpulje Nyfors.

Nye eltavler på Øland Attrup Pumpestation

Også Øland Attrup Pumpestation har fået bevilliget penge fra Norlys Vækstpulje Nyfors. For at kunne leve op til skærpede krav fra myndighederne har Øland Attrup Pumpestation et ønske om at ændre den eksisterende højspændingsinstallation på pumpestationen til lavspænding. Det er en stor udgift for en lille forening, der er drevet af frivillige. Derfor falder de 400.000 fra vækstpuljen på et tørt sted.

Udvendig renovering af tilflytterhus

Landsbyrådet og foreningen ”Trekronerrådet” i Jammerbugt Kommune er også glade modtagere af midler fra Norlys Vækstpulje Nyfors. Tidligere projekter i Trekronerområdet har haft til formål atskabe øget bosætning i lokalområdet og gøre området attraktivt for tilflyttere. I 2018 købte Trekronerrådet et ældre hus, der fungerer som tilflytterhus. Her kan børnefamilier, der ønsker at bosætte sig på landet, leje huset i en periode for at prøve at bo i området uden at være nødt til at opgive deres nuværende bolig. Nu ønsker foreningen at lave en stor udvendig renovering af huset, og bevillingen på 50.000 kr. fra Norlys Vækstpulje Nyfors skal bruges på netop det.

Norlys Vækstpulje tager frem til og med den 15. oktober 2020 imod ansøgninger til den igangværende ansøgningsrunde.

I vedlagte oversigt ses alle 34 bevillinger fra Norlys Vækstpulje Nyfors fordelt på postnumre.

Om Norlys Vækstpulje

Som andelsselskab ligger det i vores DNA at tage ansvar for mere end os selv. Det gør vi blandt andet gennem Norlys Vækstpulje, som uddeler op til 50 mio. kr. om året til gode initiativer, der gør en forskel for vores 709.000 andelshavere og lokalområderne i det nord-, midt-, syd- og sønderjyske. Norlys Vækstpulje støtter innovative tiltag og aktiviteter, der bidrager til fællesskab og en grøn og digital samfundsudvikling.

Norlys er et resultat af fusionen mellem SE og Eniig i 2019 og er i dag Danmarks største energi- og telekoncern. Vi bringer mennesker sammen gennem grønne og digitale tjenester inden for energi, internet og tv.

Derfor risikerer nogle nord- og midtjyder sort skærm i løbet af januar11.1.2021 06:30:00 CETPressemeddelelse

Bor du i Midt- eller Nordjylland, og har du internet og tv ved Eniig? Så er du muligvis blandt dem, der risikerer at miste tv-signalet i løbet af januar og internetsignalet den 31. januar. Som en del af fusionen til Norlys stillede konkurrencemyndighederne som betingelse, at energi- og telekoncernen skulle lade kunderne vælge deres fremtidige tv- og bredbåndsleverandør på ny. Men mange har endnu ikke truffet et valg, og derfor råber Norlys nu vagt i gevær.