Vækstpilotordning skaber job i landdistrikter

Hvis regeringen vil skabe vækst og arbejdspladser i hele Danmark, bør Landdistriktsvækstpilot-ordningen få tilført flere midler, lyder budskabet fra Landdistrikternes Fællesråd, SMVDanmark og en række V og K-borgmestre.

Hos Landdistrikternes Fællesråd håber man på flere midler til landdistriktsvækstpilot-ordningen.

Det var starten på en succes, da Landdistriktsvækstpilot-ordningen blev lanceret som en del af den politiske aftale om vækst og udvikling i hele Danmark. Men ordningen var allerede i februar tømt for penge i hele 2017. De afsatte 10 millioner blev revet væk af små og mellemstore virksomheder i landdistrikterne, der via Innovationsfonden havde søgt om støtte til at ansætte en akademiker på gunstige vilkår.

Den situation er uholdbar, mener formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard, adm. direktør i SMVDanmark Ane Buch og borgmestrene Kirsten Terkilsen (V), Hedensted, Gert Jørgensen (K), Sorø, Knud Kristensen (K), Vesthimmerland og Lene Kjelgaard Jensen (K), Thisted. Ordningen skubber på en udvikling i de små og mellemstore virksomheder, som der er hårdt brug for. Derfor havde de to organisationer og borgmestrene søndag et fælles debatindlæg i Jyllands-Posten, hvor de appellerer til regeringen om at tilføje flere penge til Landdistriktsvækstpiloterne i 2018.

- Ordningen sørger for, at højtuddannede kommer ud i små og mellemstore virksomheder i landdistrikterne, hvor de kloge hoveder med deres viden skaber, driver og udvikler projekter sammen med virksomhederne, skriver de i indlægget.

Det bidrager til vækst og udvikling i hele Danmark, fastslår de:

- Landdistriktsvækstpiloterne styrker produktiviteten, skaber nye produkter, nye effektive arbejdsgange og mange andre former for innovation i små og mellemstore virksomheder i vores landdistrikter. Piloterne giver dermed virksomhederne mulighed for at bidrage til lokalsamfundene med vækst, aktivitet, nye job og lærepladser.

Stærke små og mellemstore virksomheder er afgørende for Danmarks vækst, velfærd og beskæftigelse. Derfor håber de to organisationer og borgmestrene, at regeringen vil finde flere midler til at ordningen.

- Derfor vil vi gerne se langt flere vækstpiloter, og derfor har vi en kraftig opfordring til de ansvarlige ministre: Tilfør ordningen flere midler, så virksomheder, højtuddannede og landdistrikter får fuld nytte af det effektive vækstværktøj, lyder opfordringen til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) og uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V).

Ordningen gør det muligt for SMV’er i landdistrikterne at ansætte en akademiker med tilskud. Sammen med SMVDanmark og Djøf har Landdistrikternes Fællesråd tidligere bedt erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) om flere penge til ordningen.

Noa Jankovic, politisk chef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Vi tæller 49 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.