Vækstpiloter i landdistrikterne kan styrke virksomhederne

Mindre virksomheder kan nu få op til 300.000 kr. i støtte til at ansætte en akademiker

Mindre virksomheder i landdistrikterne kan nu få op til 300.000 kr. i støtte til at ansætte en kandidat med en videregående uddannelse.

Det er en udløber af vækstpakken fra efteråret 2015, der har øremærket 10 mill. kr. i hvert af årene 2016-2019 til en ny ordning med vækstpiloter i landdistrikterne.

Den 6. oktober 2016 åbner Innovationsfonden, der administrerer ordningen, op for ansøgninger om at få del i midlerne.

- Det er et glimrende initiativ, der kan bidrage til at styrke vækst og udvikling i landdistrikterne uden for de store byområder. Vi ved, at når virksomheder ansætter deres første akademiker, bidrager det positivt til virksomhedens bundlinje. Det skaber vækst og øger beskæftigelsen med en faktor 1,6 – også for andre medarbejdertyper med kortere uddannelser, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Virksomhederne kan få 150.000 kr. i støtte til et 1-årigt projekt og 300.000 kr. til et 2-årigt projekt.

- Mange små og mellemstore virksomheder har ikke tradition for at ansætte medarbejdere med en videregående uddannelse. De vil have stor gavn af at få nye kompetencer ind i virksomheden, der kan bistå med at udvikle nye produkter, identificere nye markedsmuligheder, nye produktionsmetoder eller styrke virksomhedens kommunikation og kundekontakt, tilføjer Henrik Funder.

Mange virksomheder er nok lidt i tvivl om, hvilken type medarbejder med en videregående uddannelse, der kan være den rette for dem.

- Djøf rådgiver gerne om, hvilken uddannelsesprofil, der passer bedst til de udviklingsbehov, virksomheden står over for. Vi vejleder også gerne om, hvordan man ansøger om at få del i midlerne. Og vi formidler også job til ledige medlemmer, der passer til virksomhedens behov, fortæller Henrik Funder. Og han understreger, at det er en gratis service for små og mellemstore virksomheder.

Fakta om Landdistriktsvækstpilot-ordningen

• Virksomheder i landdistrikterne som har en god idé til et udviklingsprojekt kan søge om midler til at ansætte en kandidat med en videregående uddannelse.
  • Det er et krav, at vedkommende bidrager med nye kompetencer, som adskiller sig væsentligt fra de kompetencer, som virksomheden i forvejen har.
  • Landdistriktsvækstpiloten skal i virksomheden spille en central rolle i at skabe, drive og udvikle et defineret projekt. Projektet kan f.eks. dreje sig om udviklingen af nye produkter, nye markeder, services eller nye produktionsmetoder, og det er helt centralt, at projektet kan føre til nye muligheder for virksomheden, og at det har et forretningsmæssigt potentiale.
  • Kandidaten skal ansættes i en normal fuldtidsansættelse, og lønudgifter udover Innovationsfondens investering betales af virksomheden.

Hvor kan man søge

Landdistriktvækstpilot kan søges i 56 landdistriktskommuner: Assens, Billund, Bornholm, Brønderslev, Fanø, Favrskov, Faxe, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Gribskov, Guldborgsund, Haderslev, Halsnæs, Hedensted, Hjørring, Holbæk, Holstebro, Ikast-Brande, Jammerbugt, Kalundborg, Kerteminde, Langeland, Lejre, Lemvig, Lolland, Læsø, Mariagerfjord, Middelfart. Morsø, Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Næstved, Odder, Odsherred, Randers, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Skive, Slagelse, Sorø, Stevns, Struer, Svendborg, Syddjurs, Sønderborg, Thisted, Tønder, Varde, Vejen, Vesthimmerlands, Viborg, Vordingborg, Ærø, Aabenraa

Læs mere om ordningen på www.innovationsfonden.dk

Yderligere kommentarer kan fås ved henvendelse til Djøfs pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73