Vækstpanel: Svinesektoren kan skabe 5000 arbejdspladser

Anbefalinger ventes at kunne øge eksporten med fem mia. kr. og skabe 5000 nye arbejdspladser i Danmark

Svinesektorens Vækstpanel præsenterer i dag en rapport med anbefalinger, der skal bidrage til at bremse faldet i produktionen af danske slagtesvin. Anbefalingerne ventes at kunne skabe 5000 nye arbejdspladser i Danmark og øge eksportindtægterne med over fem milliarder kroner. Vækstpanelets anbefalinger kommer, mens den danske svinesektor står i en historisk krise.

- Det er næppe set før, at et samlet erhverv kommer med anbefalinger til, hvordan man selv kan forbedre sig. Vores anbefalinger er ikke bare en masse krav til andre, men også en erkendelse af, at man i svinesektoren skal forbedre sig markant, hvis udviklingen skal vendes, siger formand for Svinesektorens Vækstpanel, Karen Hækkerup.

I alt rummer vækstpanelets rapport 32 anbefalinger, hvoraf de 17 er rettet mod erhvervet selv.

- Vi står i en historisk krise, hvor det ikke er nok at bede andre om hjælp. Vi har derfor i Vækstpanelet haft stort fokus på, hvordan de danske slagtesvineproducenter og slagterierne kan hjælpe sig selv. Heldigvis ser det ikke fuldstændig umuligt ud. Der er potentiale til at skabe flere job og øge indtjeningen, men det kræver en fælles indsats, siger Karen Hækkerup.

De danske svineproducenter har i gennemsnit tabt 35,50 kroner per slagtesvin siden år 2000. Men hvis politikerne og svinesektoren i fællesskab følger Vækstpanelets anbefalinger, så er der et betydeligt vækstpotentiale. Samtidig har det anderledes dystre udsigter, hvis ikke erhvervet sætter ind nu. Vækstpanelet anslår, at hvis der ikke bliver gjort noget for at forbedre økonomien i den danske slagtesvineproduktion, så står Danmark til at miste yderligere 7.500 arbejdspladser frem mod 2027.

Blandt anbefalingerne finder man opfordringer om mere stordrift, nye partnerskabsformer og nye afsætningsområder indenfor bæredygtige kvalitetsfødevarer. Samtidig lægges der også op til, at udnytte de muligheder den nyligt vedtagne fødevare- og landbrugspakke har givet landmændene.

- Vi har noget at bidrage med til det danske velfærdssamfund. I en tid, hvor der er brug for ufaglærte arbejdspladser uden for de større byer, kan vi byde os til. Derfor er det så afgørende, at vi får den danske slagtesvineproduktion op på et højere niveau, der svarer til, da produktionen var på sit højeste i 2004, siger Karen Hækkerup.

Rapporten bliver præsenteret ved en konference på Christiansborg i dag fra klokken 14.00.

Du kan læse hele Svinesektorens Vækstpanels rapport her:

Medlemmer af Svinesektorens Vækstpanel:

Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer

Ove Thejls, adm. direktør i Tican

Claus Fertin, direktør i SEGES, Videnscenter for Svineproduktion

Nicolaj Nørgaard, direktør i Danske Svineproducenter

Mads Birk Kristoffersen, direktør i Landboforeningen Gefion

Ole Wehlast, forbundsformand i Fødevareforbundet NNF

Henrik Zobbe, leder af institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi

Torben André Petersen, landbrugschef i Nordea

Søren Dal Thomsen, adm. direktør i AP Pension

Benny Laibach Pedersen, kreditdirektør i Jyske Bank