Vækstfonden vil endnu tættere på iværksættere i Region Syddanmark

Vækstfondens afdeling i Vojens opruster og ansætter to nye erhvervskundechefer med fokus på iværksætteri.

Claus Albjerg og Tine Kjær er nye erhvervskundechefer i Vækstfondens afdeling i Vojens.

Sammenlagt har de over 37 års erfaring i den finansielle sektor fra blandt andet Sydbank, Arbejdernes Landsbank, BG Bank og Middelfart Sparekasse.

Nu er Claus Albjerg og Tine Kjær nye ansigter i Vækstfondens afdeling i Vojens, hvor de netop er tiltrådt som erhvervskundechefer med fokus på iværksætteri i Region Syddanmark og Region Midtjylland.

”Ofte har bankerne ikke mulighed for at finansiere helt unge virksomheder, og her er Vækstfonden i mange tilfælde det, der får enderne til at mødes. Det tiltaler mig enormt meget. Så det er helt klart min største motivation for at springe ombord på holdet,” siger Claus Albjerg.

”I den finansielle verden har jeg oplevet, at man har svært ved at håndtere iværksættervirksomheder, fordi der ikke er noget håndgribeligt at tage udgangspunkt i. Mange startups er en rejse, hvor man har brugt rigtig mange penge på udvikling. Det er svært for en bank at værdiansætte udviklingsomkostninger,” siger han.

Tine Kjær supplerer:

”Vi har fokus på Fyn, Syd- og Vestjylland, hvor jeg ser frem til at bidrage med min viden og erfaring til finansielle løsninger til de iværksættere, der har lagt tid og hjerteblod i deres virksomhed. De er med til at skabe vækst i hele Danmark,” siger Tine Kjær, der selv har været selvstændig i 10 år, efter 17 år i den finansielle branche.

Risikovillig kapital til vækst i iværksættervirksomheder
Førsteprioriteten for iværksættere er ofte investeringer i vækst og udvikling. Det kan medføre længere udsigter til profit, og derfor kan det være svært at finde finansiering af traditionel vej. En løsning kan derfor være Vækstfonden, der siden 2014 har finansieret knap 100 nystartede virksomheder i Region Syddanmark.

”Det kan være en særlig udfordring som nystartet virksomhed at finde kapital til udvikling og vækst. Her kan Vækstfonden spille en stor rolle, da vi har mulighed for at løbe en større risiko. Sammen med banker og private investorer kan vi finansiere ambitiøse iværksættervirksomheder med store vækstplaner, og vi er meget glade for nu at have to yderligere med på holdet, så vi kan komme endnu tættere på de nystartede virksomheder i Region Syddanmark,” siger Henrik Holst Elstrøm, erhvervskundedirektør i Vojens.

Claus Albjerg og Tine Kjær kommer begge til at have deres daglige gang på Vækstfondens kontor i Vojens, der nu tæller 15 medarbejdere. Både Claus og Tine er bosat på Fyn og har en HD i finansiering fra henholdsvis Aarhus Universitet og Copenhagen Business School.

For yderligere info, kontakt:

Henrik Holst Elstrøm
Erhvervskundedirektør

T +45 35 29 86 85
M +45 23 25 10 93
hhe@vf.dk

Claus Albjerg, Erhvervskundechef i Vækstfonden
Tine Kjær, Erhvervskundechef i Vækstfonden

Om Vækstfonden

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som medvirker til at skabe flere vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 6.600 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 20 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter.