VækstfondenVækstfonden

Vækstfonden laver rekordinvestering i dansk uddannelses-teknologivirksomhed

Vækstfonden har netop annonceret en rekordstor investering på 190 mio. kr. i danske Area9 Lyceum. Med investeringen, der er markant større end tidligere investeringer fra Vækstfonden, sender fonden et markant signal om at ville sætte Danmark på verdenskortet som førende på området for uddannelsesteknologi.

Den danske teknologi- og læringsvirksomhed Area9 udvikler personaliserede, adaptive on-line læringsmoduler til skoleelever, studerende og medarbejdere, der skal efteruddannes. Det betyder, at enhver via computerprogrammer kan modtage undervisning, der løbende tilpasser sig den enkeltes niveau. Kursus- materialet skræddersys simpelthen løbende, så niveauet hele tiden lægger sig til rette efter elevens eller kursistens foregående præstationer.

”Vores mål er at skabe verdens førende læringsteknologiske virksomhed til såvel uddannelsessektoren som erhvervslivet. Og forhåbentligt kan det skabe et kraftcenter i Danmark for uddannelsesteknologi og forskning,” siger grundlægger og direktør hos Area9, Ulrik Juul Christensen, der regnes for en af verdens førende uddannelsestænkere og sidder i et stort antal amerikanske og internationale rådgivende organer og organisationer.

Forskning har dokumentereret, at denne undervisningsform både forbedrer indlæringen og øger hastig- heden i forståelsen af undervisningen hos de studerende, der har arbejdet med computerprogrammerne. Flere tusinde universiteter og millioner af elever bruger i dag Area9’s tidligere platform, og prominente organisationer som New England Journal of Medicine bruger teknologien i deres NEJM Knowledge+ platform, som benyttes at tusinder af læger i USA og resten af verden.

Det er også dokumenteret, at virksomheder spilder meget store millionbeløb hvert år på efteruddannelse, som ingen effekt har, fordi den er standardiseret og ikke tilpasset den enkeltes niveau og særlige behov for nye kompetencer. Op mod 70 procent af det indlærte er allerede glemt dagen efter.

”Vi investerer så stort et beløb i Area9, fordi vi vil understøtte Area9 i at blive et internationalt fyrtårn på området for læringsteknologi, og fordi vi forventer, at uddannelse og læring står overfor en revolution i måden, vi alle sammen skal lære på ved hjælp af kunstig intelligens og anden robotteknologi samt adaptive og personaliserede læringsalgoritmer,” siger Vækstfondens direktør Christian Motzfeldt og uddyber, at educational technology, EdTech, er et investeringsområde, Vækstfonden har fokus på netop fordi innovationspotentialet og markedsmulighederne er meget, meget store.

I krydsfeltet mellem disse nye teknologier og personaliseret uddannelse og læring befinder Area9 sig. Og her her de befundet sig i snart 20 år, siden stifterne som medicinstuderende og datalogistuderende startede en meget lang rejse, der i 2014 foreløbigt kulminerede med et opsigtsvækkende stort salg af dele af virksomheden til det amerikanske forlag McGraw-Hill Education. Ligeledes har Area9 store, internationale virksomheder som Hitachi Data Systems, Coloplast og Topshop på kundelisten. Nu har de danske stiftere så åbnet et nyt selskab for adaptiv læringsteknologi: Area9 Lyceum.

”Area9 har tiltrukket store koncerner, der opererer på globalt plan, til kundeporteføljen og det er vores forventning, at dette kan videreføres og accelereres yderligere, i takt med udviklingen og udrulningen af generation 4,” siger Christian Motzfeldt.

Om valget af Vækstfonden som partner siger Ulrik Juul Christensen fra Area9: ”Den rejse, vi er startet på, kræver, at man er på bølgelængde, og at der er stor tillid mellem parterne. Det har været vores primære motiv for at vælge Vækst- fonden, men også fordi fonden meget hurtigt viste indsigt i vores industri og med det samme forstod, hvad vi vil.”

I den kommende tid vil arbejdet med at designe fjerde generation af Area9s platform tage yderligere fart. Det nyeste skud på stammen kommer til at hedde Rhapsode.

”Vi oplever en kolossalt stor interesse for vores fjerde generations platform, for- di de læringsteknologier, vi har udviklet de seneste ti år, har haft stor betydning for mange mennesker. Vi har samlet et dreamteam af kolleger, samarbejds- partnere og rådgivere, som ikke bare vil designe Rhapsode men også sikre, at den globalt vinder fodfæste i organisationer, skoler og virksomheder,” siger Ulrik Juul Christensen.

Area9 Lyceum forventer at have de første produkter i produktionskvalitet klar til efteråret.

Ulrik Juul Christensen, Area9 og Christian Motzfeldt, Vækstfonden er til rådighed for uddybende kommentarer.

OM AREA9

Area9 er en danskejet koncern, der har to primære forretningsområder: Læringsteknologi og datalogisk højteknologi til optimering af menneskers værdi for virksomheder i forbindelse med call-centre, migrering af legacy systemer og procesoptimering. Den datalogiske virksomhed, Area9 Innovation, leverer teknologi globalt til store virksomheder som banker, forsikringsselskaber og lægemiddelproducenter i et tæt samarbejde med den strategiske samarbejdspartner Cognizant. Den nye læringsvirksomhed, Area9 Lyceum, samler alle koncernens læringsaktiviteter og IP rettigheder herunder Area9’s majoritetsaktiepost i Area9 Learning, der er verdens førende adaptive læringsvirksomhed i virksomhedssegmentet, og ejes sammen med McGraw-Hill Education efter at Area9 solgte en del af koncernen fra til McGraw-Hill Education i 2014.

Læs mere på www.area9lyceum.com

OM VÆKSTFONDEN

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som medvirker til at skabe  flere vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 med finansieret vækst i over 6.600 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 20 mia. kr.

Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. Samlet med finansierer Vækstfonden over 800 virksomheder om året.

Læs mere på www.vf.dk

KONTAKT:

Area9 Lyceum (Danmark): Steen Breiner, +45 40 29 92 79 eller steenbreiner@steenbreiner.com Area9 Lyceum (US/International): Molly Lynch, +1 773 505 9719 eller molly@lynchgrouponline.com Vækstfonden: Nathali Selmeczi Leth, seniorkommunikationsrådgiver, +45 28 60 01 13 eller nsl@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 6.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 17 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2015 tilsammen mere end 55.000 ansatte.

Fra Aalborg til Austin: Google-partner MapsPeople accelererer international vækst med 15 mio. kr. fra Vækstfonden21.12.2017 12:21pressemeddelelse

Den fremadstormende it-virksomhed MapsPeople har indgået en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner. Virksomheden, der har kontorer i Nordjylland og København, er på 3 år vækstet med 255 % og har ansat 20 nye medarbejdere. Med den friske kapital gør MapsPeople nu klar til ekspansion på det amerikanske marked.