Vad driver e-handeln för kläder och skor?

Sko- och klädhandeln växer på nätet för varje år. Vilka faktorer är det som driver e-handeln? Vad kan få svenskarna att välja eller välja bort en butik?

YouGov har tagit fram rapporten ”E-handeln för kläder och skor”, som belyser olika konsumentgrupper och vilka parametrar som får dem att välja nätbutikerna och vad som kan få dem att lämna kvar varor i den digitala inköpskorgen.

Fri frakt är viktigast för konsumenterna

Undersökningen visar att service och bekvämlighet är den stora fördelen med e-handeln. Det viktigaste för alla konsumentgrupper är att kunna handla när man har tid. Men det finns också stora skillnader mellan kvinnor och män och deras preferenser inom e-handel.

E-handeln

Fri frakt är viktigast för både män och kvinnor när de handlar på nätet och hälften av konsumenterna har avbrutit ett köp på grund av att frakten är för dyr. För svenska kvinnor är det dock viktigare med fri frakt och retur än det är för svenska män. När män klickar hem nya varor till garderoben är det viktigare för dem att hitta bästa pris på marknaden (41 %) än det är för kvinnor (30 %). För kvinnorna är i gengäld utbudet av varor viktigare (52 % mot 35 % av männen).

I rapporten “E-handeln för kläder och skor” profileras också köpare av sportkläder och sportskor, damkläder, herrkläder, skor och barnkläder. Hur skiljer sig grupperna demografiskt från varandra? Vilka butiker handlar de i och vilka appar använder de när de handlar? Vad tycker de är viktigt vid e-handel och vad kan få dem att avbryta köpet?

Ett exempel från rapporten är att svenskar som köper sportkläder och sportskor på nätet oftare jämför priser innan de köper – 24 % jämförde priser på flera sajter innan de genomförde sitt senaste köp och 36 % använder appar när de handlar.

Beställ rapporten gratis

Du kan använda formuläret för att veta mer och beställa.

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.