UT-MYHERITAGE

MyHeritage udgiver stor samling af historiske norske kirkebogsoptegnelser

MyHeritage , den førende globale tjeneste til at opdage din fortid og tage kontrol over din fremtid, annoncerede i dag offentliggørelsen af en omfattende samling af norske kirkebogsoptegnelser. MyHeritage har digitaliseret denne samling i samarbejde med Arkivverket, det norske rigsarkiv. Denne tilføjelse fordobler antallet af norske historiske optegnelser på MyHeritage og bringer den samlede antal norske historiske optegnelser i MyHeritages database op på 12,6 milliarder.

Der er multimedier i denne pressemeddelelse. Se hele meddelelsen her: https://www.businesswire.com/news/home/20201012005885/da/

Samlingen Norge Kirkebøger (1815-1938) består af 42,2 millioner fødsels-, dåbs-, vielses-, døds- og begravelsesoptegnelser, som er dokumenteret af Norges evangelisk-lutherske kirke, som udførte arbejdet med at dokumentere vitale optegnelser på regeringens vegne. Samlingen indeholder et indeks over transskriberede optegnelser og digitale billeder af de originale kirkedokumenter. Billederne har været tilgængelige gennem Norges rigsarkiv i adskillige år, men har ikke været søgbare efter navn. Dette er første gang, at kirkebøger fra Norge er blevet indekseret og gjort tilgængelige online.

Optegnelserne i denne samling dateres tilbage til 1815 og dækker en vigtig periode i Norges historie, der begynder kun et år efter dets løsrivelse fra Danmark. Denne vigtige samling hjælper med at dække de store huller i norske folketællinger fra 1801 til 1865. Fem folketællinger blev indsamlet i Norge i disse år, men de registrerede ikke navne på enkeltpersoner, hvilket gjorde kirkebøgerne til den hovedsagelige kilde til slægtsdata i den periode. På grund af norsk privatlivslov strækker fødsels- og dåbsoptegnelserne, der er inkluderet i denne samling, til og med 1919, vielsesoptegnelserne strækker sig til og med 1937, og døds- og begravelsesoptegnelserne strækker sig til og med 1938.

Med udgivelsen af denne samling har MyHeritage nu 80 millioner historiske optegnelser fra Norge. Som markedsleder inden for skandinavisk slægtsforskning, tilbyder MyHeritage også 157 millioner historiske optegnelser fra Sverige og 107 millioner optegnelser fra Danmark. MyHeritage er det eneste store slægtsforskningsfirma, der leverer sine tjenester og fuld kundesupport på alle tre skandinaviske sprog såvel som på finsk, og tilbyder den bedste mulighed for nye slægtshistoriske opdagelser for alle med skandinavisk oprindelse. MyHeritages popularitet i Norge er så høj, at en ud af fem nordmænd er en registreret bruger af MyHeritage.

”Norske kirkebogsoptegnelser er en vigtig ressource til at udforske norsk arv og forbedrer de norske historiske optegnelser, der er tilgængelige på MyHeritage, betydeligt,” sagde Russ Wilding, Chief Content Officer for MyHeritage. "Ud over det norske folk, vil millioner af mennesker med norsk herkomst, som bor udenfor Norge, få glæde af denne samling og få nye gennembrud i deres slægtshistoriske forskning."

Norges kirkebøger er tilgængelig på MyHeritages søgemaskine til historiske optegnelser. Det er gratis at søge i samlingen. Der kræves et abonnement for at se de komplette optegnelser og for at få adgang til Record Matches.

Søg i den nye Norge Kirkebøger .

Om MyHeritage

MyHeritage er den førende globale platform til at opdage og udforske slægtshistorie. Med milliarder af historiske optegnelser og slægttræsprofiler og med sofistikerede matching-teknologier på tværs af alle dens aktiver, giver MyHeritage brugere mulighed for at opdage deres fortid og tage kontrol over deres fremtid. Siden 2020 er MyHeritage stedet for verdens bedste teknologier til forbedring og farvelægning af historiske fotos. MyHeritage er den mest populære tjeneste for slægtshistorie i Europa. www.myheritage.dk