Usynlige handicaps: Fra 1. oktober kan du hente solsikkesnoren gratis i Bilka, føtex, Netto, BR, Salling, Carl's Jr. og Starbucks
![](/data/images/00571/9a81a2ad-a75e-40e3-a50c-16cd624a831f-w_720.jpg)
En gul solsikke på en grøn baggrund hænger i en snor om halsen og fortæller, at personen, der bærer den kan have behov for ekstra forståelse, hvis det kniber med fx at læse navnet på en vare, huske koden til betalingskortet eller har brug for ekstra afstand eller tid ved kassen.
Solsikkesnoren giver personer med usynlige handicaps og diagnoser mulighed for, på en diskret måde, at signalere et behov for særlige hensyn og ekstra hjælp.
Fra lørdag d. 1. oktober uddeler Salling Group solsikkesnoren til medarbejdere og kunder, som henvender sig i kundeservice eller kassen i samtlige af koncernens mere end 750 danske butikker. Formålet er at sætte fokus på skjulte diagnoser og handicaps og gøre hverdagen nemmere for både den, der har et usynligt handicap, og samtidig gøre det nemmere for alle andre at vise hensyn og hjælpe, hvor der er brug for det.
Uanset om det er i butikken eller på lageret, vareterminalen eller kontoret.
Plads til alle
”Hos Salling Group er der plads til alle. Vi ved at mennesker er forskellige og har forskellige behov. Men hvor det giver sig selv, at man fx skal gøre plads til en person, der bruger kørestol, kan det være svært at vurdere, om en person har et skjult handicap, der kalder på særlige hensyn. Her er solsikkesnoren en fin måde at signalere, at her må vi gerne være ekstra opmærksomme,” siger HR-direktør i Salling Group Louise Gade.
Udover at uddele solsikkesnoren gennem butikker og varehuse, trænes Salling Groups medarbejdere og ledere i at kunne imødekomme de situationer, der kan opstå, der hvor de møder folk, der bærer solsikkesnoren.
”Vi ønsker at være med til at udbrede kendskabet til solsikkesnoren og ikke mindst forståelse for skjulte diagnoser. Ved at klæde vores medarbejdere godt på, ved de, uanset hvor og hvornår de ser en person bære solsikkesnoren, at personen kan have behov for ekstra hjælp, tid eller tålmodighed - uden at behøve at sige det højt,” siger Louise Gade.
Udbredelse til hele landet
Hos Videnscenter om Handicap er centerchef Dorte Nørregaard ikke i tvivl om, at Salling Group, med butikker, cafeer og spisesteder i hele landet, vil gøre en stor forskel for udbredelsen af kendskabet til solsikkesnoren og for at gøre hverdagen bedre for mennesker med usynlige handicap.
"For nogle kan det at gå i supermarkedet være uoverskueligt. Man kan miste overblikket og der kan være mange mennesker, lyde, lys og lugte, som udfordrer hvis man nemt overvældes af sanseindtryk. Køen kan være utryg, hvis folk står for tæt eller hvis man er langsommere end andre til at betale. Her hjælper solsikken kunder og medarbejdere til at sikre at alle får en tryg oplevelse," siger centerchef Dorte Nørregaard, der håber, flere dagligvarekæder vil følge trop.
Solsikkesnoren vil være at finde ved kassen eller i kundeservice i føtex, Bilka, Netto og Salling Stormagasiner, hos BR, Starbucks og Carl's Jr. samt på koncernens vareterminaler, lagre og hovedkontorer.
Salling Group uddeler solsikkesnoren gratis – med et smil og uden at stille spørgsmål.
Salling Group uddeler solsikkesnoren i samarbejde med Solsikkeprogrammet, der arbejder for at sikre bedre vilkår for personer med usynlige handicap og skjulte diagnoser som fx ordblindhed, psykiske sygdomme, autisme, ADHD, demenssygdomme, hjerneskade, talehandicap, synsnedsættelse, synsnedsættelse, hørehandicap mv.
Læs mere om Solsikken på www.solsikkeprogrammet.dk
For yderligere information:
Pernille Bonne Neisig, Public Affairs Manager, Salling Group: 2273 1676
Dorte Nørregaard, Centerchef, Videncenter om Handicap: 4092 2764
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Vedhæftede filer
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group samler igen medarbejderne til Danmarks største firmafest2.7.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over 40.000 medarbejdere er inviteret, når Salling Group afholder landets største firmafest allin25 ved hovedkontoret i Aarhus d. 8. juni 2025 sammen med nogle af Danmarks største kunstnere.
Salling Group overtager 35 COOP-butikker: Bringer Netto og føtex tæt på endnu flere kunder27.6.2024 15:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekoncernerne Salling Group og COOP er nået til enighed om en handel, hvor Salling Group overtager et større antal COOP-butikker og projekter fordelt over hele landet. Handlen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.
Netto når i mål med enorm opgave: Sidste butik står klar med nyeste koncept26.6.2024 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekæde passerer fredag morgen målstregen med konverteringen af samtlige danske Netto’er, når den røde snor klippes i forbindelse med genåbningen af Netto i Rødby. En femårig opgave er fuldført, men arbejdet med at forme fremtidens Netto er allerede gået i gang.
Salling Fondene uddeler stort millionbeløb til medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen20.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For flere end 15.000 af Salling Groups medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen bliver sommerens lønninger suppleret med en særlig anerkendelse fra virksomhedens ejere, Salling Fondene, som uddeler knap 16 millioner kroner blandt medarbejderne.
føtex åbner betjeningsløs butik med helt ny teknologi14.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Til efteråret åbner føtex sin første betjeningsløse butik nogensinde 'føtex GO' med ny teknologi, hvor kunderne i endnu højere grad får mulighed for at klare indkøbene hurtigt og let, præcist når det passer dem.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum