FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

Usikkerhed om arbejdsmiljøindsatsen i Danmark

Ved årsskiftet 2022/2023 står Arbejdstilsynet til at miste næsten 40 pct. af sine bevillinger til kontrollen med arbejdsmiljøet og social dumping, da der ikke ser ud til at være politisk vilje til at indgå en flerårig arbejdsmiljøaftale inden et valg. ”Ærgerligt, at der er ”gået Christiansborg i den”, for det betyder endnu et år med midlertidige bevillinger til Arbejdstilsynet og NFA”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.

”I FH har vi længe presset på for, at der skabes tryghed om danske lønmodtageres arbejdsmiljø, og vi er glade for, at regeringen har lanceret et ambitiøst udspil til en ny arbejdsmiljøaftale, hvor der lægges op til en stabil og bæredygtig bevilling til Arbejdstilsynets tilsynsindsats. Derfor ærgrer det os meget, at  nogle politiske partier tilsyneladende er gået i baglås her op til valget”, siger  Morten Skov Christiansen.

Behov for ro om arbejdsmiljøet

Knap 450.000 psykisk overbelastede, 300.000 fysisk overbelastede, 48.000 arbejdsulykker og 35 arbejdsrelaterede dødsulykker alene i år understreger det akutte behov for en flerårig aftale, der skaber ro om de fremtidige rammer for arbejdsmiljøindsatsen i Danmark.

”I Fagbevægelsen hæfter vi os trods alt ved, at et flertal af partier er enige om at videreføre eksisterende bevillinger til Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen, NFA og Erhvervsstyrelsen i 2023, hvis ikke de når til enighed om en ny politisk aftale inden årets udløb. Det er afgørende, at der på den korte bane skabes ro om økonomien, så Arbejdstilsynet kan fortsætte sin vigtige tilsynsindsats. Desuden er vi glade for, at der afsættes 2 mio. kr. i perioden 2023-2026 til indførelsen af en ny autorisationsordning for asbestarbejde, ligesom NFA’s forskning i kemi fortsætter”, siger Morten Skov.

”Vi mener dog fortsat, at der er behov for, at partierne på Christiansborg tager ansvar for den alvorlige situation og indgår en ny flerårig arbejdsmiljøaftale snarest muligt. Hvis ikke det lader sig gøre inden et folketingsvalg, ser vi det som en bunden opgave for en ny regering at genoptage forhandlingerne om en ny aftale, alle lønmodtagere sikres et sikkert og sundt arbejdsmiljø, når de i fremtiden går på arbejde”, slutter Morten Skov Christiansen.

Information om FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
Islands Brygge 32D

35 24 60 00https://fho.dk

Følg pressemeddelelser fra FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

Flere pressemeddelelser fra FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

FH: En glædens dag med godkendt Platformsdirektiv i EU11.3.2024 18:11:38 CET | Pressemeddelelse

Efter hårde forhandlinger gav EU’s beskæftigelsesministrer mandag grønt lys til, at personer, der arbejder for digitale arbejdsplatforme såsom Wolt, Foodora, Uber m.fl., fremover kan få adgang til almindelige arbejdstagerrettigheder som f.eks. feriepenge, pension eller løn under sygdom. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er vi meget tilfredse med, at vi nu står med et direktiv, som kan bane vej for, at platformsarbejdere får adgang til ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.