Norlys

Usikkerhed og mangel på gas giver rekordhøje gaspriser

Del
Rekordhøje gaspriser betyder, at Norlys netop har sendt de hidtil højeste acontoregninger ud til kunderne.

I disse dage modtager en del af Norlys’ gaskunder acontoopkrævninger for næste afregningsperiode. Her er prisen pr. m3 gas 23,24 kroner, mens prisen var 11,06 kroner i den seneste acontoperiode, som Norlys har udsendt.

- Gasprisen sætter i øjeblikket rekord på rekord, og det er virkelig kedelige rekorder. De høje priser skyldes flere ting. Udbuddet af gas er faldet drastisk, blandt andet fordi Europa lige nu kun får en fjerdedel af den gas fra Rusland, som vi fik på samme tidspunkt sidste år, siger Christian Ruhe, der er kommerciel direktør i Norlys’ energiforretning.

Dertil kommer de usikkerheder, som krigen i Ukraine medfører. Markederne frygter, at Rusland lukker helt for gassen, og det får prisen på gas til at stige yderligere.

For Norlys’ kunder betyder den højere acontopris i gennemsnit en merudgift på omkring 3.800 kroner for acontoperioden, der dækker cirka en fjerdedel af det årlige gasforbrug.

- Mange forbrugere er i forvejen pressede over de stigende priser, og derfor er vi også kede af, at vi er nødt til at sende væsentligt højere regninger ud til vores kunder. Den gaspris, vi opkræver af kunderne, afspejler den pris, som vi kan indkøbe gassen til. Selvom kunderne oplever stigende gaspriser, betyder det altså ikke, at vores energiforretning tjener flere penge på gassen, siger Christian Ruhe.

Fire gange om året opkræver Norlys gaskunderne acontobeløb. Acontobeløbet bestemmes ud fra kundens forventede forbrug og den forventede gaspris i perioden. Gasprisen fastsætter Norlys ud fra, hvad gassen bliver handlet til på gasmarkedet.

- De store udsving på gasmarkedet i øjeblikket gør det ekstra svært at forudsige, hvad gasprisen bliver. Acontoprisen er vores bedste bud på, hvad gasprisen bliver de kommende måneder. Når vi hæver acontoprisen, er det for at minimere risikoen for, at kunderne får en stor efterregning, når vi laver årsopgørelser. Ender gasprisen med at blive lavere, får kunderne naturligvis pengene tilbage ved årsopgørelsen, siger Christian Ruhe.

Samtidig med at gaspriserne er rekordhøje, går vi fyringssæsonen i møde. Derfor kan der være mange penge at spare ved at følge Norlys’ spareråd. 

Kontakter

Billeder

Information om Norlys

Norlys
Norlys
Tietgensvej 4
8600 Silkeborg

https://norlys.dk/

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.

Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.

 

Følg pressemeddelelser fra Norlys

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Norlys

Norlys accepterer bødeforlæg for upræcis markedsføring5.9.2024 08:14:49 CEST | Pressemeddelelse

Energi- og telekoncernen Norlys har valgt at afslutte en sag hos Forbrugerombudsmanden ved at acceptere et bødeforlæg. Forbrugerombudsmanden mener, at Norlys i en periode har haft et vildledende budskab på selskabets hjemmeside, hvor der stod, at man som kunde i Norlys’ energiforretning kunne opnå en rabat på forsikringer på op til 15 procent, hvis man samlede dem hos en af Norlys’ samarbejdspartnere. Forbrugerombudsmanden lægger vægt på, at man også kunne opnå en mindre samlerabat uden at være kunde hos Norlys, hvilket Norlys ifølge Forbrugerombudsmanden også burde have nævnt på hjemmesiden. - I bagklogskabens klare lys ville vi gerne have formuleret os mere præcist, men det er vigtigt for mig at sige, at vi ikke har haft nogen intention om at vildlede, og jeg kan kun beklage, hvis det har kunnet opfattes sådan. Så snart vi blev opmærksomme på synspunktet, tilrettede vi budskabet, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning. Der er 290 kunder, der har benyttet til

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye