UPS Healthcare skal distribuere Novavax’ Covid-19-vacciner på tværs af EU

De første leverancer på tværs af EU begynder i denne uge.

UPS Healthcare har netop bekendtgjort, at UPS i samarbejde med den globale bioteknologivirksomhed Novavax skal distribuere og levere Novavax’ for nyligt autoriseret Covid-19-vaccine over hele verden - inklusiv 27 EU-lande, hvor de indledende doser sendes til medlemslandene fra denne uge.

Novavax-vaccinen er køleskabsstabil og kan opbevares og transporteres ved 2°C - 8°C. Denne opbevaringsprofil gør Novavax-vaccinen til en potentiel transformativ aktør på fjerntliggende steder, idet den kan blive distribueret ved hjælp af traditionelle vaccinedistributionskanaler.

“UPS er stolt af at samarbejde med Novavax om at distribuere virksomhedens Covid-19-vaccine både i og uden for EU,” udtaler Wes Wheeler, Direktør for UPS Healthcare, og fortsætter: ”Den omfattende infrastruktur, som UPS Healthcare har opbygget på tværs af EU til at kunne transportere temperatursensitive produkter, vil hurtigt gøre denne vaccine og andre nødvendige sundhedsprodukter tilgængelige til hundred millioner af mennesker.”

UPS Healthcare opbevarer vaccinerne i det for nyligt udbygget og topmoderne distributionscenter i Roermond, Holland. Distributionscenteret er bygget til at kunne opbevare et væld af bio-farmaprodukter, og det har frysepallefaciliteter til at beskytte biologiske produkter som f.eks. Novavax-vaccinen.

Distributionscenteret er strategisk placeret tæt på UPS’ europæiske lufthavnshub i KølnBonn Lufthavn, hvor der er direkte adgang til centrale lufthavne som f.eks. Rotterdam, Antwerp og Amsterdam. Placeringen tillader korte transittider på tværs af kloden og næstedag-leveringer i 80% af Europa.

"UPS er en nøglepartner i vores globale forsyningskæde, som hjælper os med at levere en differentieret vaccinemulighed, der er baseret på en innovativ og velforstået teknologi, til kunder og mennesker over hele kloden,” fortæller John Trizzino, Chief Commercial Officer and Chief Business Officer, Novavax.

Mere information

• Tilgængelig i EU under produktnavnet Nuvaxovid™.

• Det er den første proteinbaserede vaccine, der er godkendt i EU. Den har vist ~90 procent effektivitet, hvilket er en betryggende sikkerheds- og toleranceprofil i to afgørende Fase 3 (store kliniske) forsøg. Antallet af seriøse og alvorlige bivirkninger (adverse events) var lavt, og det balancerede mellem vaccine- og placebogrupper.

• De mest almindelige bivirkninger (adverse events), som blev observeret under de kliniske undersøgelser (hyppighedskategori meget almindelig ≥1/10) var hovedpine, kvalme eller opkastning, myalgi, artralgi/ledsmerter, ømhed/smerte på injektionsstedet, træthed samt generel utilpashed.

• Vaccinen er bygget på en innovativ og velforstået rekombinant protein-vaccineplatform, der har været brugt i årtier i andre vacciner såsom influenza, helvedesild og HPV. Vaccinen og produktnavnet Nuvaxovid er ikke godkendt til brug af U.S. FDA.

• UPS Healthcares europæiske netværk har spillet en central rolle i den globale Covid-19- vaccinetransport ved at have leveret mere end 1,5 billioner vaccinedoser i over 100 lande, hvoraf 99,9% er blevet leveret til tiden.

• Succes med vaccinetransport er opnået ved at bygge et ’netværk inde i et netværk’, kortlægge over 500 nye handelsveje og ved at tilføje nye luft- og vejruter, som kan tilbyde infrastruktur og fleksibilitet til transport af tidskritiske og temperatursensitive vacciner.

• Vaccineforsendelserne monitoreres 24/7 af tre globale 24/7 UPS Healthcare-
    kommandocentraler, som er dedikeret til at sikre levering til tiden ved hjælp af beredskabsplaner og -løsninger, der nedsætter risikoen ved ekstreme vejrforhold
    og andre mulige udfordringer.

Svær overvægt i Region Hovedstaden: Mange kæmper alene og taber kampen mod vægten19.5.2022 11:19:04 CEST | Pressemeddelelse

Flere end nogensinde lever i dag med svær overvægt i Region Hovedstaden. Det viser helt nye tal fra bl.a. Sundhedsstyrelsen. Selvom mange igen og igen prøver at komme de overflødige kilo til livs, taber de ofte kampen mod vægten – en kamp, som ofte kæmpes, men sjældent vindes alene. Det viser en undersøgelse, der sætter fokus på svær overvægt i Danmark. En overlæge og en person med svær overvægt fra Region Hovedstaden (Pia fra Helsingør) kommenterer undersøgelsen.

Svær overvægt i Midt- og Vestjylland: Mange kæmper alene og taber kampen mod vægten19.5.2022 09:43:38 CEST | Pressemeddelelse

Flere end nogensinde lever i dag med svær overvægt i det midtjyske. Det viser helt nye tal fra bl.a. Sundhedsstyrelsen. Selvom mange igen og igen prøver at komme de overflødige kilo til livs, taber de ofte kampen mod vægten – en kamp, som ofte kæmpes, men sjældent vindes alene. Det viser en undersøgelse, der sætter fokus på svær overvægt i Danmark. En overlæge og en person med svær overvægt kommenterer undersøgelsen.