Gjensidige Forsikring

Uopmærksomhed og dårlig afstand: Dette irriterer danskerne i trafikken

Del

Når bilister bevæger sig ud i trafikken, oplever et overvældende flertal, at de bliver irriteret over andre bilister. Men en række dårlige vaner i trafikken vækker mere vrede end andre, ifølge en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Få ting kan få pulsen så meget op hos danske bilister, som andre bilisters køreevner.  

For mens de fleste betragter sig selv som dygtige, forudseende og ordentlige bilister, så fører andre bilisters køreevner ofte til voldsom irritation hos mere end otte ud af ti danske bilister. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige. Her løfter bilisterne samtidig sløret for, hvad der for alvor er en kilde til irritation, når de kører rundt på vejene.  

Undersøgelsen viser, at det især er adfærd, der øger risikoen for ulykker, som får pulsen op hos den enkelte. På en noget nær delt førsteplads over danskernes irritationsmomenter finder man uopmærksomme bilister, der roder med enten GPS eller taler i håndholdt mobiltelefon, dog skarpt forfulgt af bilister, der ikke holder ordentlig afstand.  

Selvom det måske kan virke som to vidt forskellige handlinger i trafikken, så har de flere ting til fælles, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige.  

“For det første er begge ting ulovlige og giver et klip i kørekortet, men vigtigere endnu, så er begge handlinger blandt de mest hyppige årsager til, der sker ulykker på vejene, og derfor giver det god mening, at andre bilister bliver frustrerede, når de oplever det,” siger han.  

På de efterfølgende pladser er det især fart - eller mangel på samme - der bliver udpeget som irriterende adfærd hos medtrafikanterne. Fire ud af ti peger nemlig på de bilister, der bliver liggende i ydersporet, mens hver tredje af de adspurgte specifikt bliver generet af bilister, der kører under den tilladte hastighedsgrænse.  

Til trods for at langsom kørsel kan virke som en god ting i forhold til at undgå ulykker, så er det i begge situationer ikke nødvendigvis tilfældet, siger Henrik Sagild.  

“Et godt flow i trafikken er med til at højne trafiksikkerheden, og når bilister begynder at bryde det flow ved eksempelvis at køre væsentligt langsommere end tilladt, så er det med til at skabe uforudsete hændelser for andre bilister, der dermed risikerer at skulle agere hurtigt og usikkert,” siger han.  

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.711 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige i november og december 2022. 

Oplever du, at du bliver irriteret over andres adfærd i trafikken? 

Ja 

81% 

Nej 

16% 

Ved ikke/ønsker ikke at svare 

3% 

Hvilke af følgende dårlige vaner i trafikken, gør dig mest irriteret? 

Bilister der bliver liggende i ydersporet 

39 % 

Bilister der kører under den tilladte hastighed 

31% 

Bilister der kører over den tilladte hastighed 

20% 

Bilister der er uopmærksomme under kørslen, fordi de eks indstiller GPS, SMS’er eller taler i håndholdt telefon 

63 % 

Bilister der ikke holder afstand 

62 % 

Andet, notér 

7% 

Ved ikke/intet irriterer mig 

4% 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Gjensidige Forsikring

Gjensidige Forsikring
Gjensidige Forsikring
A.C. Meyers Vænge 9
2450 København SV

70 10 90 09https://www.gjensidige.dk/

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK. 

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige Forsikring

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum