Uopmærksomhed og dårlig afstand: Dette irriterer danskerne i trafikken
Få ting kan få pulsen så meget op hos danske bilister, som andre bilisters køreevner.
For mens de fleste betragter sig selv som dygtige, forudseende og ordentlige bilister, så fører andre bilisters køreevner ofte til voldsom irritation hos mere end otte ud af ti danske bilister. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige. Her løfter bilisterne samtidig sløret for, hvad der for alvor er en kilde til irritation, når de kører rundt på vejene.
Undersøgelsen viser, at det især er adfærd, der øger risikoen for ulykker, som får pulsen op hos den enkelte. På en noget nær delt førsteplads over danskernes irritationsmomenter finder man uopmærksomme bilister, der roder med enten GPS eller taler i håndholdt mobiltelefon, dog skarpt forfulgt af bilister, der ikke holder ordentlig afstand.
Selvom det måske kan virke som to vidt forskellige handlinger i trafikken, så har de flere ting til fælles, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige.
“For det første er begge ting ulovlige og giver et klip i kørekortet, men vigtigere endnu, så er begge handlinger blandt de mest hyppige årsager til, der sker ulykker på vejene, og derfor giver det god mening, at andre bilister bliver frustrerede, når de oplever det,” siger han.
På de efterfølgende pladser er det især fart - eller mangel på samme - der bliver udpeget som irriterende adfærd hos medtrafikanterne. Fire ud af ti peger nemlig på de bilister, der bliver liggende i ydersporet, mens hver tredje af de adspurgte specifikt bliver generet af bilister, der kører under den tilladte hastighedsgrænse.
Til trods for at langsom kørsel kan virke som en god ting i forhold til at undgå ulykker, så er det i begge situationer ikke nødvendigvis tilfældet, siger Henrik Sagild.
“Et godt flow i trafikken er med til at højne trafiksikkerheden, og når bilister begynder at bryde det flow ved eksempelvis at køre væsentligt langsommere end tilladt, så er det med til at skabe uforudsete hændelser for andre bilister, der dermed risikerer at skulle agere hurtigt og usikkert,” siger han.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.711 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige i november og december 2022.
Oplever du, at du bliver irriteret over andres adfærd i trafikken? |
|
Ja |
81% |
Nej |
16% |
Ved ikke/ønsker ikke at svare |
3% |
Hvilke af følgende dårlige vaner i trafikken, gør dig mest irriteret? |
|
Bilister der bliver liggende i ydersporet |
39 % |
Bilister der kører under den tilladte hastighed |
31% |
Bilister der kører over den tilladte hastighed |
20% |
Bilister der er uopmærksomme under kørslen, fordi de eks indstiller GPS, SMS’er eller taler i håndholdt telefon |
63 % |
Bilister der ikke holder afstand |
62 % |
Andet, notér |
7% |
Ved ikke/intet irriterer mig |
4% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret23.3.2024 10:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke kun os danskere, der er ved at komme frem fra vinterhi. Det samme gælder for landets mange sommerhuse, der mange steder slår dørene op til en ny sæson i den kommende tid. Derfor er det en god idé at gå huset efter i krogene, så det er klar til de solrige måneder.
Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'20.3.2024 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Undersøgelse: Så mange danskere sløser med deres adgangskoder online14.3.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at en stadig større og vigtigere del af vores liv ligger online, bliver vi samtidig mere sårbare for at få stjålet både personlige oplysninger og værdier på internettet. Alligevel sløser mange danskere med deres adgangskoder til forskellige tjenester, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hver tredje husejer har klimasikret boligen12.3.2024 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Vildere og vådere vejr er blevet en realitet for landets boligejere. 2023 slog alle nedbørsrekorder, og mange har taget budskabet til sig. Inden for de seneste to år har hver tredje husejer gjort noget aktivt for at klimasikre boligen, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Ny kampagne skal sætte fokus på kvindelige rollemodeller i professionel fodbold6.3.2024 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
På Kvindernes Internationale Kampdag lancerer Gjensidige og DBU Kvindeliga en ny kampagne, der skal sætte fokus på at skabe flere kvindelige rollemodeller og motivere flere piger til at forsætte med at spille fodbold i teenageårene.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum