Unngå skader på treningsreisen

Akkurat nå melder reisebyråene om en voldsom økning i etterspørselen etter aktive ferier. SOS International har en rekke gode tips for å forebygge treningsskader på reisen.
Yoga beach

Nå skal kofferten pakkes og pulsen opp. Etter flere år med pandemi er behovet for å reise stort hos nordmennene, og en av de populære ferieformene er reiser til hoteller og resorter, hvor det er tilgang til sportsaktiviteter som padle, crossfit og yoga.

Turoperatørene melder om stor etterspørsel etter aktive ferier og treningsreiser.

Trening forebygger skader
Dersom tanken på en uke med sol og trening er forlokkende, er det verdt å tenke på hvordan du forbereder kroppen på en treningsferie med mer fysisk aktivitet enn vanlig.

– Det beste er selvsagt å være fysisk aktiv hele året. Men hvis du ikke er i god form, er det lurt å trene litt før turen for å minimere risikoen for skader, sier Oscar Lundström, fysioterapeut i SOS International.

Oscar Lundström understreker at det ikke er nødvendig å bruke timevis på treningssenteret for å forberede seg til en aktiv ferie. Men styrketrening og kondisjonstrening som løping, sykling eller andre former for utholdenhetstrening, hvor pulsen stiger, vil være gode forberedelser:

– For en utrent kropp kan en uke med daglig trening være en stor påkjenning. Så litt løping eller sykling er en god idé, og gjerne kombinert med styrketrening for ben samt mage- og ryggøvelser, som bidrar til et stabilt fundament, sier Oscar Lundström.

Oppvarmning minimerer risiko
I ferien anbefaler fysioterapeuten god oppvarming før trening, og at du lytter til kroppen og tar pauser. Risikoen for akutte treningsskader er størst dersom du hopper over oppvarmingen eller fortsetter treningen når kroppen egentlig er for sliten. Husk også å drikke mye væske.

De vanligste akutte treningsskadene er forstuinger i ankler, håndledd og knær, og strekkskader. Benbrudd og leddbåndskader skal behandles av helsepersonell, mens du kan håndtere lettere skader selv ved å holde deg i ro med den såkalte PRICE-metoden:

Protect: beskytt det skadede området mot ytterligere skade

Ro: stopp aktiviteten og hold deg i ro

Is: kjøl ned området som er skadet

Compression: støttebandasje

Elevation: hold det skadede området hevet

Er uhellet ute, og du har behov for medisinsk behandling, anbefales å kontakte ditt forsikringsselskap sin reisealarmsentral – vi kan henvise deg videre slik at du får riktig behandling.

Før reisen:

• Pakk med deg støttebandasjer, sportstape og smertestillende, for sikkerhetsskyld
  • Sjekk om reiseforsikringen din dekker idrettsskader

Yoga beach
Aktiv ferie

SOS International har et konkurransedyktig nettverk av kvalifiserte leverandører og partnere over hele verden, samt 5 strategiske partnerkontorer i høyvolumområder. Med omtrent 1100 ansatte representerer SOS International 30 nasjoner og samlet snakker våre medarbeidere mer enn 37 forskjellig språk.