Unngå skader på skiferien – start treningen nå

En uke i løypene er hard kost for en utrent kropp. Mange skiskader kan forebygges med målrettet trening i månedene frem til skiferien. Skal du på skiferie i februar så er det nå du bør begynne å trene deg opp.

Skiferie er en populær ferieform – men kan også innebære en viss risiko. Skadestatistikken ved SOS Internationals alarmsentral for reiseassistanse viser at nettopp skiferien er årets mest risikofylte reise.

Ved skikjøring kan det være vanskelig å unngå skader fullstendig. Særlig for deg som ikke er så erfaren. Men mange skader kan forebygges med målrettet trening, sier fysioterapeut og tidligere skiinstruktør, Oscar Lundström fra SOS International:

– På skiferien er du langt mer fysisk aktiv enn du sannsynligvis er på en vanlig dag. Så hvis du vil unngå skader på grunn av overbelastning og tretthet, er det greit å forberede kroppen.

Oscar Lundström anbefaler at du starter din målrettede trening tre til fire måneder før skiferien. Skal du være i form til daglig skikjøring i en uke, krever det både styrketrening og kondisjonstrening.

– Skaderisikoen øker hvis du er utrent. Samtidig øker risikoen for skader når man bliver sliten, så det har mange fordeler å være i god form, sier Oscar Lundström.

Oscar Lundström anbefaler styrketrening og kondisjonstrening som fro eksempel løping eller sykling tre ganger i uken. Den erfarne tidligere skiinstruktøren anbefaler spesielt disse fem øvelsene, som alle kan gjøres hjemme:

• Squats
  • Wall sit
  • Skihopp
  • Planke
  • Torsorotation

Hvis du ikke kjenner til alle øvelsene, kan du søke de opp på Youtube og se, hvordan de utføres.

Husk dette når du i løypa
Mange blir fristet til å utnytte skiferien maksimalt og stå på ski mange timer i strekk hver dag når de er på ferien. Men dersom du vil unngå skader er det også viktig å huske å ta pauser og la kroppen restituere.

Gode råd fra Oscar Lundström:

• Ikke overvurder egne evner
  • Velg et skiområde tilpasset ditt nivå
  • Ta pauser når du er sliten
  • Sørg for å fylle opp energilagrene
  • Book en time med skiinstruktør
  • Ta hensyn til andre i løypene
  • Ikke kombiner skikjøring og alkohol

Slik gikk det i skisesongen 2019/2020:
(Sesongen 2020/2021 er utelatt pga. COVID-19)

Hyppigste skader:

1. Kneledd, legg: 31%
  2. Skulder, overarm, kragebein: 20%
  3. Ankel, fot: 19%

Østerrike var landet der flest norske skiturister ble skadet

SOS International har et konkurransedyktig nettverk av kvalifiserte leverandører og partnere over hele verden, samt 5 strategiske partnerkontorer i høyvolumområder. Med omtrent 1000 ansatte representerer SOS International 30 nasjoner og samlet snakker våre medarbeidere mer enn 37 forskjellig språk.