DenmarkBridge

Universal Robots vinder DenmarkBridge Award 2018

I dag fik Universal Robots overrakt den prestigefyldte DenmarkBridge Award 2018 af H.K.H. Kronprinsen. Prisoverrækkelsen fandt sted ved Vækstfondens årsmøde i Tivoli Congress Center.

DenmarkBridge Award er sat i verden for at hylde dem, der tør tænke større og anderledes – dem med moonshot-mentalitet. Det er netop de evner, der kendetegner Universal Robots, og som kan inspirere andre til at tænke stort.

“Her har vi historien om tre studiekammerater, der starter en virksomhed med et mål om at gøre robotteknologi tilgængelig for små og mellemstore virksomheder. I dag, godt 15 år senere, er Universal Robots verdensleder inden for cobots (robotter, der arbejder sammen med mennesker red.) Og så har de bidraget solidt til at skabe et robotcluster i Odense med mere end 3000 arbejdspladser. Det er den vedholdenhed og ambition om at få det til at lykkedes, der gør Universal Robots til vinder af DenmarkBridge Award 2018,” siger Christian Motzfeldt, formand for DenmarkBridge.

Hos Universal Robots vækker prisen stor glæde.

”Det er en stor ære for Universal Robots at modtage DenmarkBridge Award 2018. Vi var også nomineret i 2017, men I år har vi vundet prisen. For os vil prisen være et symbol på den rejse, vi har været igennem, og de mål vi har nået. At skabe en virksomhed, som i dag er repræsenteret globalt, og at være medvirkende til den voksende robotklynge i Odense. Det er to mål, vi er stolte af,” siger Esben Østergaard, CTO og founder, Universal Robots.

Kampen om prisen har været hård, og blandt de mange nominerede gik fire videre til finalen. Foruden Universal Robots var finalisterne Netcompany, Joe & The Juice og Muuto.

Vinderen er udvalgt på baggrund af fire overordnede kriterier for DenmarkBridge Award:

• Ambition. Vinderen har med en moonshot-mentalitet ændret måden, vi tænker eller handler på.
  • Innovation og teknologi. Vinderen har demonstreret en exceptionel evne til at bruge innovation, entreprenørskab og ny teknologi.
  • Kommercielt aftryk. Vinderen har sat et betydeligt kommercielt aftryk.
  • International netværkseffekt. Vinderen har i særlig grad vist at kunne forbinde mennesker og/eller organisationer mellem Danmark og USA.

Bag prisen står foreningen DenmarkBridge, som er stiftet af Danske Bank, LEGO, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, DI og Vækstfonden, og som har Hans Kongelige Højhed Kronprinsen som protektor. Foreningens formål er at styrke broen mellem dansk erhvervsliv og Silicon Valley i Californien. Silicon Valley er tidens ubestridte epicenter for innovation og nye forretningsmodeller.

Juryen består af bestyrelsen i DenmarkBridge – se faktaboks nedenfor.

FAKTA OM DENMARKBRIDGE
DenmarkBridge er stiftet af private virksomheder i samarbejde med Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen er protektor for foreningen DenmarkBridge.
Bestyrelsen i Denmark Bridge er udpeget af de stiftende medlemmer og består af:

• Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden, bestyrelsesformand i DenmarkBridge
  • Ole Andersen, bestyrelsesformand i Danske Bank
  • Jacob Aqraou, investor og tidligere Sr. Vice President i eBay
  • Scott Bonham, investor og tidligere medstifter af C100
  • Thomas Bustrup, direktør i DI
  • Lars Dalgaard, Iværksætter, stifter af og tidligere CEO i SuccessFactors
  • Carl Erik Kjærsgaard, stifter af og CEO i Blackwood Seven
  • Carl Bilbo, vicedirektør Novo Nordisk

Vækstfonden leverer sekretariatsbetjening til DenmarkBridge. DenmarkBridge komplementerer aktiviteterne på Innovationscenteret i Silicon Valley, hvortil netværket også har en udsendt medarbejder.

Læs mere om foreningen på www.denmarkbridge.com

Christian Majlund, seniorkonsulent, DenmarkBridge / 81 77 30 76 / cma@vf.dk

Marie Lerche Ratzer, kommunikationsrådgiver, DenmarkBridge / 22 91 30 38 / mlr@vf.dk

Information om DenmarkBridge