Universal Robots fortsätter att sänka barriären för automatisering med praktiska robotprogrammeringskurser

För att utöka sina mycket populära och kostnadsfria Universal Robots Academys utbildningsmoduler online, lanserar den kollaborativa robotpionjären nu globala Authorized Training Centers.

Som en del av uppdraget att göra fördelarna med kollaborativa robotar allmänt tillgängliga, har Universal Robots (UR) lanserat ett världsomspännande nätverk av Authorized Training Centers som bygger på bolagets populära Universal Robots Academy-onlineutbildning. Nya kurser som lär ut grundläggande kunskaper i programmering till cobotanvändare – oavsett deras bakgrund eller erfarenhet av robotar – anordnas av Universal Robots och dess globala kanalpartner med hjälp av certifierade instruktörer. Kurserna ökar användarnas förståelse för Universal Robots cobotar och deras oändligt många användningsområden, samtidigt som de ger möjlighet till praktisk övning med verkliga tillämpningar.

13 Authorized Training Centers i Europa, Amerika och Asien har redan börjat ta emot studenter, och Universal Robots räknar med att ha 50 fullt auktoriserade center runt om i världen i slutet av 2019. Hittills har mer än 500 kunder framgångsrikt slutfört sin utbildning på de nya centren. Vissa center drivs av UR, medan andra drivs av dess partner. Andelen partnerdrivna enheter förväntas växa snabbt under de kommande månaderna.

”Automatisering hjälper tillverkare i alla storlekar att öka sin produktivitet, kvalitet och konkurrenskraft, men kompetensgapet när det gäller automatisering fortsätter att ha en avgörande påverkan på tillverkare runt om i världen”, säger Jürgen von Hollen, vd för Universal Robots. ”Universal Robots har hjälpt företag ta itu med kompetensbristen genom att tillhandahålla gratis utbildningsmoduler online i vår Universal Robots Academy under ett par år nu. Genom att utvidga utbildningen med praktisk träning från nybörjare till avancerade användare, kan tillverkare utöka sin användning av kollaborativa robotar och få ut ännu mer av sina automatiseringsinvesteringar och anställda.”

Ge de anställda möjligheter genom UR Academy Training
Sedan Universal Robots Academy lanserades 2017 har mer än 55 000 användare från mer än 130 länder anmält sig till onlineutbildningen. Ett aktuellt exempel är Darex, en liten amerikansk tillverkare som ville engagera de anställda i UR-cobotarna och den dagliga verksamheten. Företaget behövde också befordra en anställd till tjänsten som robottekniker för att övervaka bolagets två cobottillämpningar. Anställda som var intresserade uppmuntrades att studera grundläggande robotprogrammering i Universal Robots Academy onlinemoduler, och man anordnade en programmeringstävling för alla som var intresserade av den nya tjänsten.

26-åriga Brittany Mohrman vann tjänsten som robottekniker och säger: ”UR-onlineutbildningen lärde mig saker som att förstå olika programcykler, justera vägpunktsförändringar och att veta var verktygets mittpunkt och robotens tyngdpunkt är. Mitt jobb är definitivt roligare och intressantare nu.”

Nya Authorized Training Classes täcker en rad programmeringskunskaper

Universal Robots certifierade handledare kommer att genomföra utbildningsmoduler som täcker en rad grundläggande och avancerade cobotprogrammeringskunskaper, inklusive cobotscripting, industriell kommunikation och gränssnittsanvändning. Små undervisningsgrupper med elevcentrerade mål och praktiska övningar med UR-robotar säkerställer att deltagarna får värdefulla kunskaper som de direkt kan tillämpa på sin arbetsplats.

Programmodulerna i Authorized Training Center-programmet omfattar:

• Nybörjare: För alla användare av UR-cobotar som har slutfört onlinemodulerna. Täcker säkerhetsinställningar, grundläggande program och flexibel omgruppering.
  • Avancerade: För cobotanvändare, tekniska säljare och integratörer med ett praktiskt behov av att optimera tillämpningarna eller hitta nya sätt att använda UR-cobotar på. Täcker scripting, avancerad användning av kraftstyrning och TCP, transportörspårning och prestandaöversikt.
  • Industriell kommunikation: För användare och utvecklare som behöver integrera cobotar med tredjepartsenheter. Täcker modbuss TCP, FTP-server, server på instrumentbräda, socketkommunikation, Ethernet/IP och Profinet.
  • Gränssnitt: För användare och utvecklare som behöver fördjupade kunskaper om hur man samverkar med UR-cobotars scriptgränssnitt. Täcker UR-scripting, socketkommunikation, klientgränssnitt (port 30.001-30.003), datautbyte i realtid och XML/RPC.

Det finns 13 Authorized Training Centers i Tyskland, Danmark, Italien, Spanien, Tjeckien, Kina, Japan, Korea, Singapore, Mexiko och USA (som har tre center). Mer information om UR Authorized Training Centers och tillgänglighet i varje region hittar du på www.universal-robots.com/academy.

Fotos:

Om Universal Robots
Universal Robots grundades 2005 för att göra robottekniken tillgänglig för alla genom att utveckla små, användarvänliga, prisvärda, flexibla industrirobotar som är säkra att arbeta med. Sedan den första kollaborativa roboten (coboten) lanserades 2008, har bolaget haft en betydande tillväxt med den användarvänliga coboten som nu säljs över hela världen. Företaget är en del av Teradyne Inc. och har sitt huvudkontor i Odense, Danmark. Dotterbolag och regionala kontor finns i USA, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Tjeckien, Polen, Turkiet, Kina, Indien, Singapore, Japan, Sydkorea, Taiwan och Mexiko. 2018 hade Universal Robots en omsättning på 234 miljoner USD. För mer information, besök www.universal-robots.com eller läs vår blogg på blog.universal-robots.com.

Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen15.4.2019 11:19:51 CESTPressemeddelelse

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter15.4.2019 09:34:21 CESTNyhed

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Scape Technologies udvider igen markedet: Ny SCAPE Mini-Picker er det nemme startsæt til driftssikker bin-picking10.4.2019 07:00:00 CESTNyhed

Scape Technologies henvender sig nu igen til nye segmenter på markedet med lanceringen af et nyt produkt, nemlig SCAPE Mini-Picker. Den nye SCAPE Mini-Picker er en nem løsning med et startsæt til driftssikker bin-picking. SCAPE Mini-Picker er udviklet til virksomheder, teknologicentre eller uddannelsesinstitutioner, som gerne vil hurtigt i gang med at få bin-picking erfaringer uden at foretage store investeringer.

Universal Robots udvider sin turné med besøk i Trondheim hvor norske produsenter kan se fordelene ved brukervennlig og fleksibel automasjon9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Universal Robots og Cobotnor kommer til Trondheim den 24. april på sin suksessfulle UR+ Workshop 2019-turné i Norge. De første arrangementene på turnéen har vært så godt besøkt at man har valgt å utvide med et arrangement i Trondheim. Besøkende får praktisk opplæring med samarbeidende roboter og gode råd fra industrieksperter om produksjonseffektivisering med samarbeidende roboter og automasjon.

Mobile Industrial Robots sætter igen ny standard: Ny mobil robot fra MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Med lancering af en ny og endnu stærkere mobil cobot: MiR1000 med ikke mindre end 1 ton løftekapacitet, markerer Mobile Industrial Robots (MiR) sig endnu en gang som markedsleder indenfor logistikoptimering. MiR1000 imødekommer et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter. Oven i de fordoblede kræfter lægger den verdensledende robotproducent som den første i verden en optimeret navigation med kunstig intelligens.

ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid